FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt24/08/2017

Hur får jag bort grenar från grannens träd när denne vägrar att samarbeta?

Hej!

Vad gäller egentligen när grannens träd till stor del lutar och sträcker sig ut över garagen , 5-7m i min tomt?

Jag har vid flertal tillfällen påpekat och försökt få till en dialog men grannen vägrar, har verkligen försökt att vara diplomatisk, jag också förklarat att dom är till stort besvär för min del, dom skräpar ner på hela mina fastighet.

Har ni något effektivt förslag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag tolkar din fråga rätt är det grenar från trädet som hänger över din tomt. I 3 kap. 2 § jordabalken finns en regel som anger du själv får ta bort gren eller rot som tränger över tomtgränsen och orsakar olägenhet. Dock måste din granne först ges möjlighet att själv vidta åtgärder om ett borttagande kan riskeras ge betydande skada.

Det verkar som att du gett grannen tillfälle att själv vidta åtgärder, men för säkerhetsskull skulle jag råda dig att tala med grannen igen och hänvisa till bestämmelsen. Ett tips är att skicka ett rekommenderat brev för att säkra bevisning.

Om grannen vägrar får du på egen bekostnad ta bort grenarna. Viktigt att tänka på är att du inte får skada trädet när du kapar grenarna (så att det exempelvis dör av ingreppet), då du i sådana fall kan riskera skadeståndsskyldighet eller att du gör dig skyldig till skadegörelse.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Jennifer ParmlindRådgivare