Hur få förälder att lämna hem barn och följa dom om umgänge?

Hej ligger i en vårdnadstvist sen ca 4 år tillbaka. Finns ett beslut fr tingsrätten, umgänge varannan helg lördag-måndag. I måndags skulle han lämna på förskolan men smsade mig att pojken är jättesjuk och om det är ok att han är hos honom nån dag till. Jag sa ok till det men vad pappan att ta med pojken till läkare vilket han inte gjorde. Igår tisdags erbjöd jag mig att hämta pojken, han svarade att han är jättesjuk och jag kan inte hämta, då bad jag honom höra hem pojken istället, det vägrade han också. Idag samma sak, jag har kontaktat advokat, socialen, social jouren och polisen. Men ingen kan göra någonting, snälla vad ska jag göra för att få hem pojken.??? Vi har gemensam vårdnad därav vårdnadstvisten. Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar kommer jag först att berätta vad du bör göra nu och sedan förklara vad verkställighet av dom innebär. Sist kommer jag skriva en kortare sammanfattning av mitt svar på din fråga.

Jag förstår din fråga som att det finns en dom om hur umgänget ska fördelas mellan er men att pappan nu vägrar att följa domen.

Eftersom din fråga handlar om vårdnaden om barn blir föräldrabalken (FB) tillämplig.

Vad bör du göra nu?
I första hand bör du höra av dig till pappan igen och säga att han måste lämna över sonen. Om du inte kan få kontakt med honom eller om han vägrar göra det bör du ansöka om verkställighet av domen, vilket innebär att myndigheterna hjälper dig att se till att domen följs.

Verkställighet av domen
Ansökan om verkställighet görs hos tingsrätten i den ort där barnet bor, se FB 21 kap. 1 §. Innan domstolen beslutar om verkställighet ger den oftast en tjänsteman i uppdrag att försöka lösa konflikten frivilligt, se FB 21 kap. 2 §. Beslutar rätten om verkställighet får den även besluta om vite och hämtning av barnet, se FB 21 kap. 3 §. I vissa undantagsfall kan domstolen även besluta att polisen ska hämta barnet.

Förutsatt att det inte är något som förändrats sedan domen avkunnades som gör att pappan har en anledning till att inte lämna över sonen, kommer tingsrätten besluta om verkställighet av domen och pappan kommer vara tvungen att lämna över sonen.

Sammanfattning

I första hand bör du försöka höra av dig till pappan igen och säga att han måste lämna hem sonen och att du kommer ta ärendet vidare till domstol annars. Om han vägrar så bör du ansöka om verkställighet av domen. Förutsatt att det inte skett några stora förändringar sedan domen avkunnades kommer rätten besluta om verkställighet av domen och hjälpa till med att se till att den följs.

Hoppas situationen löser sig för er och att du får hem din son så snart som möjligt! Ifall du har ytterligare frågor är du välkommen att höra av dig igen!

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare