Hur ett vikariat upphör

Hejsan, jag vikarierar för en tjej som heter Anna på heltid fram till Agusti, då Anna är tjänstledig. Men igår kom hon tillbaka. Vad innebär det om arbetsgivaren inte sagt något och jag fortfarande går som vikarie trots Anna är tillbaka?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om anställning och hur denna avslutas hittar du i Lagen om anställningsskydd (LAS).

Ett vikariat är en form av tidsbegränsad anställning, se LAS 4 § st. 1 samt 5 § p. 2.

För att ett vikariat skall anses ”äkta” så har arbetsdomstolen uttalat att det måste finnas en anknytning mellan en viss ledig arbetstagares anställning och ersättarens anställning, vilket bör ske genom själv avtalet. Det skall därmed står klart vem man ska vikariera för.

Utgångspunkten är att en tidsbegränsad anställning inte kan sägas upp i förtid eftersom arbetsgivaren och arbetstagaren ingått avtal om en viss begränsad tid då anställningen har ett start- och slutdatum. Utgångspunkten är alltså att vikariatet upphör vid anställningstidens utgång, utan att arbetsgivaren behöver iaktta någon uppsägningstid, se LAS 4 § st 2. Det finns dock undantag till detta.

Ett avtal om vikariat kan också förekomma i blandformer, det finns två sådana typer. I den ena formen så innehåller anställningsavtalet skrivelsen att ”anställningen gäller tills vidare, dock längst till och med ett visst datum”. Detta innebär att anställningen egentligen är en tillsvidareanställning, men med ett i förväg bestämt sista datum. I dessa fall är det enligt arbetsdomstolens praxis underförstått att vikariatet går att säga upp. I detta fall har du som vikarie rätt till en månads uppsägningstid, se LAS 11 § st. 1.

I den andra formen skrivs det istället att man ”vikarierar för någon, dock längst till och med ett visst datum”. Det rör sig här mer tydligt om en visstidsanställning som upphör utan uppsägningstid när den man vikarierar för kommer tillbaka till arbetet. För båda dessa blandformer kan alltså vikariatet upphöra innan det sista datumet på grund av att den är uppsägningsbar respektive att den man vikarierar för återvänder till sin tjänst.

Jag rekommenderar därför att du ser över ditt anställningsavtal noggrant för att se hur ditt anställningsavtal är formulerat eftersom detta påverkar dina rättigheter. Eftersom LAS är dispositiv så kan man genom exempelvis ett kollektivavtal avtala om andra bestämmelser än de som finns i LAS, se LAS 2 § st. 1. Du bör därför även se över ett eventuellt gällande kollektivavtal för din arbetsplats och undersöka om det anger några andra bestämmelser för din anställning.

Jag hoppas att mitt svar var till din hjälp!

Vänliga hälsningar.

Josefine RembsgårdRådgivare