Hur ersätts eventuella advokatkostnader i händelse av förlikning?

Advokatkostnader för motparten om det inte går till rättegång?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Tyvärr har jag svårt att utläsa av din fråga exakt vad det är du önskar få hjälp med. Jag utgår dock från att du vill veta vem som står för vilka kostnader i händelse av förlikning av ett tvistemål. Regler om rättegångsförfarandet, däribland ersättning av rättegångskostnader, finns i rättegångsbalken (1942:740). Jag kommer därför att utgå från denna i mitt svar.

Rättegångskostnader

I samband med tvistemål uppstår, som regel, kostnader för parterna. En del av dessa klassa som, så kallade, rättegångskostnader. Dessa inkluderar kostnader för rättegångens förberedande och talans utförande jämte arvode till ombud eller biträde (18 kap. 8 § rättegångsbalken (1942:740)). Detta innefattar, exempelvis, kostnader för anskaffande av bevisning, uppsättande av stämning, delgivning, ersättning till vittnen och sakkunniga etc. Även kostnaden för ombud/biträde ersätts. Detta gäller så länge dessa anses vara skäligen påkallade för tillvaratagandet av en parts rätt. Det samma gäller för partens egna arbete och tidspillan med anledning av rättegången, det vill säga sådant som direkt påkallats av rättegångens förberedande och utförande.

Ersättning av rättegångskostnader

Som huvudregel gäller att rättegångskostnader ersätts av den förlorande parten (18 kap. 1 § rättegångsbalken (1942:740)). I det fall en parts talan avisas (i händelse av att rättegångshinder föreligger), och målet således inte tas upp av domstolen, är denne att anse som den förlorande parten. Detta innebär att det, i så fall, är denne som måste stå för eventuella rättegångskostnader (18 kap. 5 § första stycket rättegångsbalken (1943:740)). Detsamma gäller, som regel, i det fall en part återkallar sin talan eller uteblir från huvudförhandlingen (18 kap. 5 § andra stycket rättegångsbalken (1943:740)). I det fall parterna når en förlikning ska dock parterna bära sina egna kostnader, så länge de inte kommit överens om något annat (18 kap. 5 § tredje stycket rättegångsbalken (1943:740)).

Sammanfattning

Då jag inte känner till detaljerna i just ditt fall så kan jag inte uttala mig om vem som kommer att behöva stå för vilka kostnader. Jag kan däremot säga att det i händelse av att målet har avisats, återkallats eller motparten har uteblivit, som regel, är motparten som kommer att behöva stå för rättegångskostnaderna. I händelse av förlikning ska parterna, däremot, stå för sina egna kostnader om de inte har avtalat något annat.

Jag hoppas att du har fått ett någorlunda hjälpsamt svar på din fråga. I den mån jag har missförstått din fråga, något är oklart eller om du bara har några ytterligare funderingar så får du gärna återkomma.

Vänligen,

Joakim StrömbladhRådgivare