FrågaAVTALSRÄTTAvtal30/10/2017

Hur delas gemensam balkong in mellan grannar?

Hej, vi står i begrepp att köpa en bostadsrätt med gemensam balkong och undrar hur man beter sig på en sådan? alltså,- får man räkna ut var hälften av balkongens yta är och sätta upp en avdelare t ex ett balkongskydd, så att man inte har insyn till den andra delen av balkongen och att man har "egen" plats där för möbler etc?

Tacksam för snabbt svar, vi budar för fullt,

Mvh,

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

Det finns inga lagregler på området som kan ge svar på frågan, utan istället får man först vända sig bostadsrättsföreningens stadgar. Eventuellt så reglerar dessa stadgar hur en sådan situation ska hanteras. Möjligtvis så ingår det ett visst antal kvm balkong i ert köpeavtal och likadant med grannen och i så fall har ni endast rätt till så många kvm som anges i ert avtal medan grannen också har rätt till så många kvm som angetts i deras avtal.

Finner ni inget svar i stadgarna eller i köpeavtalet så får ni helt enkelt komma överens med era grannar själva hur ni vill att balkongen ska delas in och avtalsfriheten som råder i Sverige är det som blir aktuellt. Ni är alltså fria att i så fall avtala med era grannar hur balkongen ska delas in, det mest rimliga enligt min mening är det förslaget som du angett i frågan - alltså att ni räknar ut var halva balkongen är och sätter upp något slags skydd där.

Lycka till med budgivningen!

Mvh,

Cornelia NajafiRådgivare