FrågaFAMILJERÄTTBodelning25/11/2018

Hur delar ett skiljt par på pengarna vid försäljning av hus?

Hej!

En god väns son och sonhustru ska skiljas. Makarna har två små barn. För ett par år sedan köpte de ett hus som nu kommer att säljas. Huset köptes under äktenskapet men endast maken står som låntagare på huset. Sannolikt kommer huset att säljas med förlust. Maken jobbar och har månadslön medan makan inte har någon inkomst. Hur kommer förlusten att fördelas mellan makarna efter skilsmässan?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline, jag ska göra allt för att svara på din fråga på bästa sätt.

När man är gifta är allt man äger att betrakta som giftorättsgods, Äktenskapsbalken 7:1. Det innebär att vid en framtida skilsmässa räknar man ihop allt som makarna äger gemensamt och sedan delar man på det efter att man har gjort avdrag för skulder, ÄktB 11:3. Det finns dock undantag för när egendom inte är giftorättsgods och det är om det är enskild egendom, vilket innebär att enbart den ena maken får behålla detta efter en skilsmässa.

Tillgångar blir enskild egendom genom äktenskapsförord eller om man har fått en gåva, arv eller testamente med ett förbehåll om att tillgången ska vara gåvotagarens enskilda, ÄktB 7:2.

I din fråga finns det inget som talar för att huset skulle vara mannens enskilda egendom, det mesta tyder på att det är giftorättsgods. Det innebär att vid en framtida bodelning, vilket sker vid en skilsmässa, kommer de alltså att dela på det som de får när de säljer huset. Detta till trots att det är din väns son som står som låntagare och har en inkomst. Förutsatt att de inte har äktenskapsförord det vill säga.

Övriga omständigheter

Detta är dock en sanning med modifikation. I det här fallet måste man nämligen se den större bilden och se på makarnas samtliga tillgångar. Säg att huset är värt 3 000 000 kronor och att din väns son har ett lån på 2 000 000. Eftersom att de äger huset ihop får de alltså 1 500 000 var vid en försäljning. I och med att mannen har en skuld på 2 000 000 går han i så fall in i bodelningen med -500 000. Det kan man inte göra utan då räknar man det som att han går in med 0 kronor i bodelningen. Eftersom att mannen jobbar har han troligtvis mer tillgångar, till exempel pengar på banken vilket också ska vara med i bodelningen. I så fall kan han räkna av de 500 000 han inte fått skuldtäckning för på dessa övriga pengar. Så med största sannolikhet får alltså mannen täckning för skulden på huset. Den primära tanken är att man ska täcka upp sina skulder med enskild egendom men i den mån mannen i detta fall inte har enskild egendom att täcka upp med kan han täcka upp skulden med giftorättsgods istället, ÄktB 11:2.

Det kan också bli tal om jämkning om det är så att utfallet är oskäligt sett till hur mycket makarna bidrar med var och en, ÄktB 12:1. Vid jämkning kollar man på äktenskapets längd. Har de varit gifta i mer än 5 år är det sällan man jämkar, då räknar man även in tiden som sambos innan man gifte sig. Eftersom att makarna har två små barn misstänker jag att de har varit samboende i mer än fem år, men det är en aspekt som är värd att tänka på.

Sammanfattning

Det är svårt att besvara din fråga med ett rakt svar då svaret beror på andra omständigheter, framför allt hur det ser ut med övriga tillgångar. Men med största sannolikhet får mannen täckning för huslånet. För att ge en rättvis bild av hur bodelningen skulle gå till krävs hade det krävts att jag hade koll på de övriga tillgångarna. Jag hoppas att du fick ut något av mitt svar i alla fall.

Med vänliga hälsningar,

Marcus LjungbergRådgivare