FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 05/07/2015

Hur blir man av med en aktieägare?

Hej!

Idag är vi 3 delägare i ett aktiebolag, jag äger 40%, min kompis äger 40% och sedan den tredje ägaren som äger 20%.

Vi alla har gått in med lika mycket pengar som i % vi äger.

Jag har gjort i princip allt, pappers arbeten, möten, renovering osv, listan fortsätter. Den andra ägare som äger 40% är driven och har samma mål och ambitioner som jag. Han också hjälpt mig i detta. Den tredje ägare däremot har inte bidragit med något.

Hans argument till detta är att jag har fått hoppa in i hans koncept och menar därför att han inte behöver bidra till något utan vill bara att pengarna ska rulla in.

Om det verkligen inte skulle funka, hur skulle man kunna gå tillväga för att antingen få ut den tredje delägaren eller göra det surt för den?

Eftersom den tredje delägaren inte kommer att ta ut nån timlön kommer jag kunna öka min timlön för att minska utdelningen eller på något sätt få bort den tredje ägarens vinst i företaget?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Det finns många sätt att bli av med en aktieägare. Man kan tex. välja att inte ha någon vinstutdelning under en period som du var lite inne på, men det finns dock ett minoritetsskydd för minoritetsägare som kan göra det svårare. Ett annat sätt att bli av med en ägare, som är tillåtet enligt praxis är att träda i likvidation, se 25 kap. ABL https://lagen.nu/2005:551#K25. När ni väl trätt i likvidation kan du och den kompanjon du vill behålla köpa innehållet av likvidatorn (förutsatt att ingen annan bjuder högre) för att sedan starta upp företaget igen, utan den sistnämnda ägaren.

Skulle ni fundera på att göra på detta sätt rekommenderar jag er att antingen höra av er till oss per telefon eller annan jurist för att se till att allt går rätt till. Detta är bara en snabb förklaring på ett av många sätt ni kan gå till väga och detaljerna är utelämnade!

Gabriella LundqvistRådgivare