FrågaFAMILJERÄTTBodelning26/02/2018

Hur blir det med vårt lån vid bodelning?

Hej, jag ska skiljas och jag har tagit ett lån på huset som jag har löst min frus spelskulder med. Vi står på lånet båda två, 400 000, och de drar det på hennes konto varje månad. Hur blir det vid en bodelning? Min fru kan inte ta ett lån på grund ut av för många UC.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om bodelning hittar du i äktenskapsbalken (ÄktB). I en bodelning ingår makarnas giftorättsgods, dvs all egendom som inte är enskild egendom. Från varje makes giftorättsgods ska så mycket avräknas att det täcker dennes skulder (11 kap. 2 § ÄktB). Eftersom ni båda står på lånet ska ni bidra med lika mycket giftorättsgods för att täcka skulden. Från ditt respektive din frus giftorättsgods ska alltså 200 000 kr avräknas för att betala lånet. Det som är kvar av ert giftorättsgods kommer sedan att läggas samman och delas lika mellan er (11 kap. 3 § ÄktB).

Med vänlig hälsning,

Simon WikströmRådgivare