FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt30/03/2022

Hur bestrider man en faktura?

Hur bestrider jag en faktura?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att bestrida en faktura innebär att du talar om för sändaren att du protesterar fakturan och att du därmed inte avser att betala den. Du skickar alltså ett, helst skriftligt, meddelande till företaget där du förklarar att du bestrider fakturan och varför. Av bevisskäl är det dessutom viktigt att du sparar bestridandet - om du mejlar sändaren kan du spara mejlet; om du skickar ett brev kan du spara en kopia av brevet. Skickar du bestridandet som ett brev kan det vara till fördel att skicka det som ett rekommenderat brev, då får du en bekräftelse på att sändaren har mottagit ditt brev; detta kan vara bra om det eventuellt skulle bli ett rättsligt ärende, t.ex. om sändaren trots bestridandet fortfarande anser att du ska betala.

Hallå Konsument, en vägledande hemsida av Konsumentverket, finns en mall för hur ett bestridande kan skrivas och ytterligare information om bestridande av en faktura, du kan läsa mer om detta här.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Noa ShasavarRådgivare