Hur bestäms omfattningen av umgängesrätten?

Hej! Min 5 snart 6-åriga dotter född 2013 har alltid bott hemma hos mig (mamma) men träffat pappa på helger och jag hade ensam vårdnad men var snäll och skrev gemensam när pappan fick uppehållstillstånd! Nu helt plötsligt vill han tex ha dottern 14 dagar vilket jag inte går med på. Hon har aldrig varit ifrån mig mer än 4–5 dagar åt gången (hon har en lillebror på hans sida och jag har tre andra barn också) han säger att jag alltid haft henne så han tänker göra så. Jag tänker inte leva utan min dotter som är skriven här och bor här bara för han vill så.... nu vill han även ha varannan vecka. Vet inte vad jag ska göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När föräldrar har gemensam vårdnad är huvudregeln att vårdnadshavarna ska ta gemensamma beslut gällande barnet. Det vill säga ska inte en av vårdnadshavarna ta beslut som berör barnet utan att involvera den andra vårdnadshavaren enligt 6 kap. 13 § föräldrabalken (FB). Du och barnets pappa verkar inte dela samma åsikt angående ert gemensamma barns boende. Rent juridiskt sett har han för närvarande lika stor "rätt" att umgås med barnet som du har eftersom ni har gemensam vårdnad.

Vad kan du göra?

Det finns tre olika alternativ. Det första alternativet är att ni kan skriva avtal angående barnets boende och umgänge enligt 6 kap. 14 a § 2 st. FB. Avtalet ska vara skriftligt och ska sedan bli godkänt av socialnämnden. Att avtala kräver dock ömsesidighet och det är inte alltid lätt att komma överens.

Om man inte kommer överens kan man få det fastställt i domstol vem barnets ska bo hos. Rätten få på talan av en av vårdnadshavarna besluta vem av vårdnadshavarna barnets ska bo hos enligt 6 kap. 14 a § 1 st. FB. I detta fall ska domstolen utgå från principen om barnets bästa enligt 6 kap. 2a § FB. Barnets vilja har viss betydelse i tvister angående boende enligt 6 kap. 2 a § 3 st. FB. Man beaktar då barnets ålder och barnets mognad.

Det tredje alternativet är att ni ansöker om ensam vårdnad i domstol. När domstolen ska ta ställning till om ena föräldern ska få ensamt ansvar över barnet ska de följa huvudprincipen om barnets bästa. Domstolen ska se om det är direkt olämpligt att föräldrarna ska ha fortsatt gemensam vårdnad. Exempel på när gemensam vårdnad bör övergå till ensam vårdnad är när barnet utsatts för våld eller övergrepp. Det är således relativt extrema förhållanden som beaktas. Dock ska domstolen även beakta vårdnadshavarnas samarbetsförmåga enligt 6 kap. 5 § 2 st. FB. Om föräldrarna har så pass stora samarbetssvårigheter att det går ut över barnet kan domstolen ta det i beaktan och tillskriva den ena föräldern ensam vårdnad.

Sammanfattning

För att sammanfatta har pappan till ditt barn lika stor rätt att ha barnet hos sig så som du har eftersom ni har gemensam vårdnad. Detta är oberoende av att barnet har bott hos dig. Det ni kan göra är att först försöka avtala själva om barnets boende och umgänge. Preferabelt är det att barnet bor där denne har förskola/skola och annat umgänge. Men den föräldern som barnet inte bor hos har lagstadgad rätt att umgås med barnet (6 kap. 15 § FB). Om ni inte själva kan avtala kan domstol fastställa var barnet ska bo. Om detta inte går kan du ansöka om ensamvårdnad och sedan fastställa en umgängesrätt med barnet på specifika veckodagar eller liknande för pappan.

Lycka till,

Med vänlig hälsning,

Claudia Perra-MorinRådgivare