FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll28/02/2019

Hur bestämmer vi kostnaderna kring barnen?

Hej! Snart kommer vi skriva på ett avtal om gemensam vårdnad men mellan mig och fd det blir konflikt om ekonomi. Just nu får hon alla barnbidrag för att hon är 100% vårdnadshavare. Hur kan vi dela konstnad om barn efter gemensam vårdnad?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga

Oavsett om ni båda är vårdnadshavare eller inte så ska barnens kostnader räknas utifrån hur mycket barnen bor hos var och en av er. Bor barnen mer hos den andre föräldern betalar du ett underhållsstöd som räknas utifrån hur många fler dagar barnet är där än hos dig. Bor barnen lika mycket hos er båda betalar ingen av er något sådant underhåll.

Den dagen ni båda är vårdnadshavare har du rätt att ansöka om delat barnbidrag och då kommer barnbidraget att betalas ut hälften var till er vårdnadshavare.

Det är mycket viktigt att ni verkligen tar er tiden att gå igenom hur mycket barnen kostar och hur mycket som ska betalas mellan er föräldrar, och det är främst av anledningen att ni inte ska argumentera inför barnen om vad de kostar er. Det finns ingen krona i världen som är värd att få för att barn ska behöva höra sådant.

Försäkringskassan har en väldigt bra mall där ni tillsammans eller var för sig går in och fyller i era inkomster och svarar på frågor om hur mycket barnen är hos den ena och den andra. Ni får sedan ett rekommenderat belopp som ni sedan kan diskutera och förhoppningsvis komma överens om. Vid fall där föräldrarna inte kommer överens kan ni lämna in uppgifter till försäkringskassan och de fattar ett beslut om vad ni rimligen ska betala sin emellan och på så vis hjälpa er att komma överens.

Bor barnen lika mycket hos er båda blir ingen av er skyldig att bidra till att betala för barnets kostnader hos den andre föräldern och barnbidraget kan även delas vid utbetalningen.

Försäkringskassan är den myndighet som sköter både att underhåll betalas och till vem barnbidrag ska utges. Tveka inte att kontakta dem på 0771-524 524 om du har frågor.

Hoppas du fått svar på din fråga

Jennie NilssonRådgivare