FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll18/06/2018

Hur beräknas underhållsbidrag?

När det gäller att dela kostnader för sitt gemensamt barn efter separation, tar man då bruttolönen eller nettolönen som utgångspunkten? Min ex-sambo kräver nu plötsligt att vi räkna allt utgående från nettolönen. Då far han en uppdelning från 40-60% istället för 1/3 - 2/3 som vi har när vi tog bruttolönen. Vilket är nu den lönen man tar för att räkna ut fördelning av kostnader?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

_____

Allmänt om underhållsskyldighet

Som föräldrar är ni båda skyldiga att svara för underhåll åt era barn. Ansvaret ska härvid fördelas proportionerligt utefter respektive förälders ekonomiska förmåga. En förälder som varaktigt bor tillsammans med barnen anses normalt fullgöra sin underhållsskyldighet på detta sätt. En förälder som däremot inte bor varaktigt tillsammans med barnen ska istället fullgöra sin underhållsskyldighet genom att betala underhållsbidrag. (7 kap 1-2 § föräldrabalken).

Som varaktigt boende räknas även växelvis boende. Om barnen bor ungefär halva tiden hos varje förälder anses därmed i regel båda fullgöra sin underhållsskyldighet. Vid stora ekonomiska skillnader kan dock en förälder behöva betala underhållsbidrag även vid växelvis boende för att fullgöra sin underhållsskyldighet (jfr NJA 2013 s. 955).

Hur beräknas underhållsbidrag?

Underhållsbidrag beräknas ut för respektive barn enligt följande: barnets behov × (den bidragsskyldiges förmåga / föräldrarnas samlade förmåga) = underhållsbidrag.

Barnets behov bestäms schablonmässigt utifrån Socialstyrelsens allmänna råd, dock med vissa justeringar för barnomsorgskostnader, barnbidrag m.m.

Föräldrarnas ekonomiska förmåga beräknas med utgångspunkt i respektive förälders inkomst efter skatt, det vill säga nettoinkomsten. Från denna görs sedan avdrag för bland annat boendekostnad och förbehållsbelopp för hemmavarande make/barn, samt tillägg för exempelvis mottagna bidrag. I vissa fall anses det motiverat att räkna med fiktiva belopp (exempelvis en annan inkomst eller boendekostnad en vad som är fallet, jfr NJA 1991 s. 40), detta är dock i speciella fall och inget jag kommer beröra närmre här. Summan av nettolönen och de tillägg som ska göras, subtraherat med de avdrag som ska göras, utgör förälderns ekonomiska förmåga och används alltså för beräkning av underhållsbidrag.

Orsaken till att nettolönen ligger till grund för ansvarsfördelningen när det gäller barns underhåll är att denna utgör den summa pengar respektive förälder faktiskt har att röra sig med (med justering för tillägg och avdrag. Syftet är alltså att det ekonomiska ansvaret ska fördelas proportionerligt utifrån föräldrarnas reella förutsättningar.

Sammanfattande svar

Svaret på din fråga är alltså att storleken på underhållsbidrag (det vill säga ansvarsfördelningen för barnets underhåll) beräknas med utgångspunkt i respektive förälders nettoinkomst. Notera dock att vissa avdrag och tillägg ska göras på nettoinkomsterna vid beräkning av underhållsbidraget.

Vill ni ha mer detaljerad information kan jag tipsa om försäkringskassans hemsida. Här finns utöver information även avtalsmallar samt en onlinetjänst för beräkning av underhållsbidrag.

_____

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Malin GustavssonRådgivare