FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll23/11/2018

Hur beräknas underhåll till barn?

Min man har tre barn sedan tidigare som han betalar det högsta beloppet i underhållsbidrag för. Vi väntar nu ett gemensamt barn som kommer till våren. Beräknas beloppet då om, så att han inte behöver betala lika mycket till de tre barnen, med tanke på att hans inkomst då ska fördelas på fyra barn?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om underhållsskyldighet finns i föräldrabalken. Föräldrarna ska sinsemellan dela på kostnaderna för barnets underhåll efter deras respektive betalningsförmåga (7 kap. 1 § tredje stycket). Om underhållsbidraget räknas om kommer det beaktas att din man nu har ett fjärde barn förutsatt att han inte har förmåga att fortsatt betala samma underhåll till de barn han har sedan tidigare samtidigt som han delar på kostnaderna för det nya barnet med dig. Om din mans överskott av inkomsterna inte räcker till både underhållsbidrag och till kostnaderna för det nya barnet ska kostnaden för barnet han bor med räknas av först. Det som därefter blir kvar av överskottet fördelas mellan de tre barn han har sedan tidigare och som han inte bor med.

Om din man däremot fortfarande har möjlighet att betala samma underhåll för de tre barn han inte bor med beaktas inte det faktum att han nu har fyra barn för att minska underhållet.

Om du vill läsa mer om hur underhållsbidrag beräknas kan du göra det på Försäkringskassans hemsida, här.

Hoppas du fick svar på din fråga, om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare