Hur beaktas psykisk ohälsa av rätten?

Man sitter häktad för grov misshandel av sambo som lider av bipolär sjukdom och självskadebeteende. Hon har då skyllt allt på mannen som fått en dom på 1 år och 8 mån. Kollar man inte upp offrets bakgrund då ?

Advokaten säger att man inte ska smutskasta någon i rätten. Mannen säger att han har misshandlat henne men de flesta skadorna har hon åsamkat sig själv.

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga!

Vid en rättegång så sker vanligen förhör med både den tilltalade och målsägande, all bevisning som finns tillgänglig för båda sidor läggs fram inför domstolen. Sen är det domstolen som fattar det avgörande beslutet, i brottmål så ska någon bara dömas om det är "bortom rimligt tvivel" att personen är skyldig.

Bevisning

I Sverige har vi något som heter fri bevisföring (35 kap 1 § Rättegångsbalk), det innebär att huvudregeln i Sverige är att godkänna all bevisning, men att den bevisningen som inte är så bra istället inte får så hög trovärdighet hos domstolen. Vid ett förhör i domstol får den som förhörs konfronteras med alla möjliga frågor, undantag görs bara för frågor som uppenbart inte hör till saken eller är på annat sätt otillbörliga (36 kap 17 § 5 stycket Rättegångsbalk). Att någon har en viss sjukdomshistoria kan alltså mycket väl komma upp under en rättegång, men självklart kan också en självdestruktiv person utsättas för en misshandel. Det skulle innebära rättslöshet för alla som lider av psykisk ohälsa om de inte kunde bli trodda i en domstol, trotts att de ju likt alla andra kan drabbas av brott. Domstolen prövar istället den sammantagna bevisningen för att avgöra vad som är bevisat eller inte, och det är den sammantagna bevisningen som domen grundar sig på.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare