Hur avslutas ett dödsbo?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga är relativt kort och inte så specifik, kommer jag besvara frågan mer allmänt. Om du har fler specifika frågor härefter, är du välkommen att höra av dig till oss igen med en ytterligare fråga.

Hur avslutas ett dödsbo?

Ett dödsbo är de tillgångar som en avliden person lämnar efter sig. Dödsboet är en juridisk person som har delägare, så kallade dödsbodelägare, vilka är de som har någon typ av arvsrätt efter den avlidne personen.

Ett dödsbo avslutas kort sagt genom ett arvskifte. Ett arvskifte är ett slags avtal i vilket dödsbodelägarna kommer överens om hur dödsboets tillgångar ska fördelas. Vid enmansdödsbon, det vill säga dödsbon med endast en delägare, behövs ingen särskilt arvskifteshandling utan tillgångarna övergår till delägaren när bouppteckningen registreras hos Skatteverket. Viktigt att tänka på är att i vissa fall behöver delägarna se till så att tillgångarna registreras på dem själva, det vill säga föra över tillgångarna.

Ett dödsbo är alltså skattemässigt avslutat när dödsboets alla tillgångar är skiftade, deklarationen är lämnad för sista gången och över- eller underskottet på skattekontot är reglerat. Mer om detta kan du läsa på Skatteverkets hemsida. Vanligtvis brukar dödsboet bli avslutat året efter dödsfallet.

Hoppas detta gav dig svar på din fråga. Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare