FrågaAVTALSRÄTTAvtal08/10/2017

Hur återkallar man en fullmakt?

Hej!

Jag vill återkalla en fullmakt som gick till en advokat i utlandet (!). Kontaktuppgifter till advokaten finns. Fullmaktsbrevet är bevarat. Personbevis på engelska ordnat.

Hur går jag vidare? Om ni ta hand om detta, kostnad?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur återkallar man en fullmakt?

En fullmakt, oavsett vad det är för fullmakt kan återkallas när som helst. I vissa fall finns det emellertid vissa regler för hur en fullmakt ska återkallas för att återkallandet ska gälla. Dessa regler finner du i avtalslagens andra kapitel.

Huvudregeln är att återkallandet är giltigt så snart den som har fullmakten fått ett meddelande om att fullmakten inte längre gäller. Vet tredje man om att en fullmakt har återkallats får denne nämligen inte åberopa att fullmakten inte återkallats korrekt utan avtalet mellan fullmäktig och "ond troende" tredje man är då inte gällande, 12 § avtalslagen.

Jag tolkar det som att fullmakten som frågan gäller är en skriftlig fullmakt, det vill säga en skriftlig handling som getts av dig till advokaten. En sån fullmakt återkallas genom att handlingen förstörs eller genom att du återtar handlingen, 16 § avtalslagen. Går det inte att ta tillbaka handlingen så finns en möjlighet att förklara fullmakten ogiltig genom ansökan hos en tingsrätt, 17 § avtalslagen.

Jag rekommenderar dig att i första hand försöka ta kontakt med advokaten och be advokaten att återlämna fullmakten till dig eller be hen att förstöra fullmakten. Eftersom advokaten befinner sig utomlands bör du försöka få tillbaka fullmakten för att förhindra att den används för att ingå avtal som du inte vill. Om detta inte skulle gå att ordna på ett smidigt sätt eller att du inte får kontakt med advokaten rekommenderar jag dig att skicka in en ogiltighetsansökan till tingsrätten.

Eftersom jag inte vet hur mycket hjälp du är i behov av rekommenderar jag dig att ta kontakt med en av våra jurister eller använda någon av våra övriga tjänster som jag listar nedan.

Vi erbjuder följande tjänster och du är välkommen att använda den som passar dina behov bäst:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här http://www.lawline.se/ask_a_question

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här http://www.lawline.se/ask_a_question

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Vänligen,

Simon RydbergRådgivare