Hur ändrar man vem som har vårdnad?

Hejsan

Jag har 3 st underbara barn som bor växelvis hos mig och deras mamma, deras mamma går på socialen och står utan bostad idag, socialen har fixat ett boende på ett lägenhetshotell till hon fixar eget boende men jag tror inte hon kan det då hon går på socialen och har ingen inkomst samt ej något jobb.

Det har kommit några orosanmälningar på henne från skola m.m ang barnens mående när dom är hos henne, dock lägger socialen ner dessa utredningar och jag har även försökt prata med henne om att barnen ska vara hos mig tills hon ordnat upp sitt liv men hon total vägrar det.

Kan jag vända mig någonstans förutom socialen ang detta?

Att jag vill att barnen placeras hos mig till hon rett upp vad hon behöver reda upp?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om vårdnad av barn finner man i Föräldrabalken (FB).

Vad kan du göra för att få ensam vårdnad?

För att få ensam vårdnad kan du föra en talan i domstol om att få ensam vårdnad. Det inleds med förhandlingar där det är meningen att ni ska försöka komma överens, om ni inte gör det ska domstolen döma i frågan.

Kan ni få tillbaka delad vårdnad senare?

Om bara en av föräldrarna har vårdnad och båda föräldrarna gemensamt vill ha delad vårdnad ska rätten ge dem det om det inte det inte är oförenligt med barnets bästa (6 kap 4§ FB). Detta innebär alltså att ni bör kunna få tillbaka delad vårdnad när din fru löst sin situation.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare