Hundägare är ersättningsskyldig för skador orsakade av dennes hund

Hade en kompis med bil på gårdsplanen, som mina 2 hundar hoppade på o gjorde några repor på , pga av att det satt en hund i bilen, vad gör man?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Som hundägare har du ett strikt ansvar för dina hundars agerande och blir ersättningsskyldig för skador som de vållar, oavsett om du som ägare har vållat skadan, se 19 §§ lagen om tillsyn över hundar och katter https://lagen.nu/2007:1150. Således är du skyldig att ersätta din kompis för skadorna på bilen.

Du kan kontakta ditt försäkringsbolag för att se om du kan få hjälp med att betala skadan genom din ansvarsförsäkring som ingår i din hemförsäkring. I bästa fall behöver du enbart stå för självrisken som brukar ligga på 1500 kr.

Hoppas det var svar på din fråga! Lycka till!

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare