Hund som skadat en människa

Hej. Har en hund som kom ut ifrån inhägnad tomt pga glömd grind. Biter en person som går på vägen bredvid tomten så illa att hon får uppsöka vårdcentral, plåster och stelkrampsspruta. Tar med hunden direkt till en som bedömer hunden och ger strikta råd om hur man ska komma tillrätta med problemet. Får senare på dagen besök av personen som hunden bitit. Hon är rädd sen tidigare för hundar och detta har inte gjort det bättre. Jag tar på mig ansvaret för allt, det var en olyckshändelse. Klart att jag ska betala för kostnaderna som uppstod. Men undrar nu om jag absolut måste avliva hunden? Hundbedömaren tyckte inte detta. Detta är en omplaceringshund som inte visat tendens till detta mer än att han har jagat bort folk från tomten, som är inhägnad, hunden innanför och människorna på utsidan. Vi har tre barn och många bekanta med barn som hälsar på och han visar inte detta beteende mot dem. Vad har jag att vänta mig nu?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

De bestämmelser som är relevanta finner du i lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter. Som hundägare har du ett ansvar att ersätta skador som vållats av din hund, 19 §. Du har däremot ingen skyldighet att avliva din hund.

Polisen kan få in en anmälan om att din hund är aggressiv och har skadat en person. Om detta sker gör polisen en bedömning och då är förelägganden eller förbud aktuellt i första hand, 8 §. Dessa förelägganden kan till exempel vara att du måste hålla hunden kopplad, ha munkorg eller gå en hundkurs. Föreläggandet måste vara påkallat för att förebygga att hunden skadar människor eller annat. Om det endast var en engångshändelse och hunden inte är aggressiv, är kanske ett föreläggande inte nödvändigt.

Om någon skadas allvarligt eller om flera anmälningar kommer in angående samma hund kan polisen omhänderta hunden, 11 §. Om hunden är en fara för människor och inga andra alternativ är möjliga, får polisen avliva den omhändertagna hunden, 12 §. Dessa åtgärder ska dock vidtas i sista hand och borde inte vara aktuella i ditt fall.

Med vänliga hälsningar,

Hanna LindstenRådgivare