Hot om polisanmälan - olaga tvång

En man kräver pengar av mig annars så polisanmäler han mig. Grundades efter ett bråk ute på fyllan. Mannen börjar vifta emot mig och som hotad kände jag att jag skulle ta till självförsvar.

Hur ska utgå härifrån?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Den som genom hot att åtala eller angiva någon för brott tvingar annan att göra någonting gör sig skyldig till olaga tvång, om tvånget är otillbörligt. Detta följer av brottsbalken 4 kap. 4 §. Huruvida tvånget är otillbörligt bedöms främst utifrån tvångets ändamål. Tvång som i det här fallet sker i syfte att vinna en ogrundad ekonomisk fördel är i regel otillbörligt och det finns ingenting av det du angivit som talar för motsatsen. Även de övriga rekvisiten förefaller vara uppfyllda, mannen tycks därför ha gjort sig skyldig till olaga tvång. Dock hindrar detta förstås inte mannen juridiskt från att faktiskt göra en polisanmälan.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare