Hot från ex

Jag och min ex-man separerade för lite över ett år sedan. Sedan dess har han kallat mig hemska saker, hotat med att göra mig illa, förstöra mitt liv, förgöra mig. Under relationen innan jag lämnade honom var han också hotfull och sade saker som att han skulle krossa en glasflaska och skära i mitt ben i pulsådern så att jag förblöder. Han knuffade mig hårt ett flertal ggr och psykiskt "mobbade mig" till och från när vi hade tuffa perioder.

Hans hot kommer till och från nu efter separationen, om jag inte gör som han säger gällande vår gemensamma son. Jag får hela tiden påhopp om hur dålig jag är, psykiskt störd jag är, att jag är en svag människa och för ett par dagar sedan när jag inte gick med på hans krav och att han försökte kontrollera mig sa att han att " om jag inte går med på det han säger ska han ta tag i saken med egna händer" och "accepterera bara till vad jag skriver om du vill att allt ska fortsätta vara ok".

Eftersom han var hotfull och hemsk under tiden att vi var gifta, så är jag oroad över vad han menar med dessa hot! Men är detta inte allvarligt nog att kontakta exempelvis polis? Jag vill inte bli skrattad åt för att detta är i en så "mild grad"... För mig är detta extremt jobbigt och det gör mig rädd.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det är upprörande att höra att du tror och tänker att detta är "mild grad". Du skriver själv att du känner dig hotad och rädd och hoten ditt ex framfört är straffbara. Han har ju hotat att ta ditt liv! Man får inte hota andra människor, det står i brottsbalken (BrB) 4 kap. 5 § och heter olaga hot. Om hot och kränkningar förekommer konsekvent och utförs av en man gentemot en person han levt med finns även ett extra skydd i rubriceringen grov kvinnofridskränkning i BrB 4 kap. 4 a §. Det har alltså varit lagstiftarens och samhällets vilja att arbeta mer aktivt mot den typen av kränkningar som du beskriver som riktar sig från män mot kvinnor som de lever eller har levt med.

Självfallet ska du anmäla detta till polisen. Utöver det ska du börja samla på dig bevis som styrker att det här händer dig. Det innebär att du sparar sms eller andra konversationer, spelar in samtal, både i person och över telefon. För att styrka en grov kvinnofridskränkning eller ett olaga hot måste det finnas bevis utöver det du berättar. Det är dock viktigt att du inte väntar med att prata med polisen, de kan lägga upp ett ärende och föra löpande tjänsteanteckningar allt eftersom tiden går. Du behöver inte hantera det här ensam och riskera att hans beteende blir värre eller att han gör allvar av hoten eller börjar använda sig av ert gemensamma barn på olämpliga sätt. Han har ju redan uppvisat ett fysiskt våld gentemot dig! Ditt barn ska heller inte behöva höra eller vistas i en miljö där hans pappa är hotfull och kränker hans mamma eller blir våldsam igen.

Jag hoppas att du fått lite hjälp på vägen och önskar dig ett stort lycka till!

AnnaSara JariusRådgivare