Hot förenade med villkor som sannolikt inte inträffar

Hej,

jag undrar om ett olaga hot ur ett rättsligt perspektiv kan anses vara mindre allvarligt om det är förenat med ett villkor som är osannolikt att det inträffar?

Till exempel: "Om jag vinner på Lotto ska jag... (hot)!"

Finns det några prejudicerande domar?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Olaga hot innebär i straffrättslig mening att någon lyfter vapen mot annan eller hotar med brottslig gärning, på ett sådant sätt att det är meningen att den hotade ska känna allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet till person eller egendom (4 kap 5 § BrB).

Jag tolkar din fråga som att du undrar över hotet om brottslig gärning.

Först och främst är bestämmelsen tänkt att skydda angrepp på personers känsla av trygghet.

Hot om brottslig gärning innebär att den som utsätts för hotet uppfattar ett påstående som att ett brott kommer utföras om den utsatte inte gör på ett visst sätt. Det innebär inte bara direkta hot, utan även så kallade "förtäckta" hot, som till exempel "Jag vet var du bor".

Det är inget krav på att hotet faktiskt ska vara farligt. Den som hotar men ändå inte tänkt att fullfölja hotet kommer att hållas ansvarig. Däremot kan det påverka straffvärdet om hotet inte genomförs.

Hur den hotade uppfattar hotet spelar roll för om brott har begåtts. Om den hotade till exempel inte blir rädd eller inte tror att hotet är allvarligt menat, känner antagligen ingen "allvarlig fruktan för egen säkerhet" och därför har inget brott begåtts.

Sammanfattningsvis innebär det att hur hotet har uttalats är relevant. Bara om den som uttalat hotet inte har menat att fullfölja hotet ser man mildare på det på det sättet att straffvärdet kan bli lägre. Om den som blir hotad tänker att hotet inte är allvarligt menat och denne därmed inte känner "allvarlig fruktan för egen säkerhet" så har inget brott begåtts.

Vad jag kan hitta finns inga domar från HD kring just detta. Men i RH 2002:6 diskuterar Hovrätten lite kring det.

Hoppas du fick svar på din fråga.¨

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare