Höjning av lokalhyra

Hej har hyrt en lokal i 24 år hos en bostadsrättförening. Nu vill de höja hyran med 2-3 ggr mer än vad jag betalar nu, ska jag skriva på en uppsägning som de lämnar? Då jag muntligen inte sagt ja till så stor höjning.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna för hyra hittar du i 12 kap. jordabalken (JB), särskilda regleringar för lokalhyra finns i 12 kap. 56–60 §§ JB.

Enligt lag ska hyran för en lokal vara en så kallad marknadshyra. Vad som ska betraktas som skälig hyra ska bedömas med utgångspunkt i en jämförelse med hyran för andra liknande lokaler på orten (12 kap. 58 a §§ JB). Det är helt enkelt marknaden som avgör vad som är en rimlig hyra. Den hyra som din hyresvärd rätteligen kan kräva av dig beror alltså på vad som kan betraktas som en skälig marknadshyra för just den lokal som du hyr.

Ändring av hyresvillkor för lokalhyra sker genom uppsägning av det befintliga hyresavtalet. Ifall du inte går med på den nya hyran som din hyresvärd kräver sägs avtalet upp. Är den nya hyran oskäligt hög i förhållande till rimlig marknadshyra har du rätt till ersättning (12 kap. 57 § JB), vilken ska motsvara en årshyra för lokalen enligt det uppsagda hyresavtalet (12 kap. 58 b § JB). Du har dock inte rätt till ersättning ifall den hyra som din hyresvärd begär överensstämmer med skälig marknadshyra (12 kap. 57 § 5p JB).

Ifall hyran är oskäligt hög men hyresvärden vägrar ge dig den ersättning du har rätt till kan du inom två månader hänskjuta tvisten till hyresnämnden för medling (12 kap. 58 § JB).

Jag skulle råda dig att inledningsvis prata med din hyresvärd för att se om ni kan komma fram till en hyra som ni båda är nöjd med. En höjd hyra kan leda till att hyresvärden tappar dig som hyresgäst samt svårigheter att hitta en ny, så det kan helt enkelt vara bra för er båda ifall ni kan mötas halvvägs. Beroende på vad den nya hyran väntas bli finns det utöver det olika rättsliga möjligheter. Är den skälig får du välja mellan att acceptera den eller flytta från lokalen. Är den oskäligt hög kan du mot ersättning flytta därifrån alternativt vända dig till hyresnämnden. Skulle det sistnämnda bli aktuellt kan du ta hjälp av jurister på Lawline ifall du behöver. Du bokar tid på http://lawline.se/boka.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Rebecca LundmarkRådgivare