Hjälp, utsatt för bedrägeri på nätet!

Hallå! Jag har igår varit i kontakt med en säljare på blocket. Jag har fått namn, adress, personnummer, ja all information om honom och även hans bankkonto matchade hans namn. Så jag har fört över 15000kr till detta och idag upptäckt att han är en bedragare. Jag antar att namnet han använde är hans eget men personnumret och adressen är någon annans, någon med samma namn... Men min fråga är: Kan jag få tillbaka mina pengar och hur ska jag gå till väga?

Lawline svarar

Hej!

Det kan vara svårt att få tillbaka pengarna vid bedrägeri på nätet men du ska givetvis anmäla detta till polisen, telefonnummer 114 14 eller besök närmsta polisstation och göra en anmälan. Det är polisen som kan hjälpa dig ur detta,

mvh

Rådgivare