Hjälp med arvskifte

Vår far dog för ca ett halvår sedan. Han hade en sambo, som har en dotter. Jag har fullmakt att sköta pappas ekonomi. Processen med bouppteckningen var så känslomässigt och juridiskt svår att jag till slut fick en depression. Min bror har en sjukdom, han kan inte ta över ansvaret. Testamentet är så svårt att förstå att Skatteverket kontaktade begravningsbyrån som sköter bodelning och arvskifte. Inför arvskiftet oroar jag mig mycket för min mentala styrka. Kan jag anlita en jurist som ombud att företräda mig? Hälsningar förtvivlad dotter

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline!

Om man inte är överens angående arvskiftet så kan man ansöka om att tingsrätten utser en skiftesman (23 kap. 5 § ÄB). Denne försöker då att få till ett arvskifte genom en frivillig överenskommelse mellan er, annars kan denne verkställa ett tvångsskifte. Skulle någon av er i sådana fall inte vara nöjd med skiftet så behöver ni väcka talan hos tingsrätten mot övriga arvtagare (18 kap. 1 b § ÄB).

Eftersom detta kan vara en komplicerad process som tar på krafterna så behöver det förhoppningsvis inte gå så långt att ni behöver ansöka om att tingsrätten utser en skiftesman. Vi kan givetvis hjälpa dig med arvskiftet, du kan boka en tid hos en av våra jurister direkt här.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Josefin TjernellRådgivare