Hjälp att verkställa interimistiskt beslut i vårdnadstvist

Hej Jag har ett interimistisk beslut. Som lagligen ska följas. Jag sitter mitten av en vårdnadstvist. Jag vill träffa min dotter och det är nästa vecka på fredag. Jag har skickat ett sms till mamman att jag har avsikt att hämta min dotter enligt det interimistiska beslutet och får inget svar. Om mamman inte dyker upp med dotter. Vad är det man kan göra?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Frågor kring vårdnad och umgänge av barn regleras i Föräldrabalken(FB), den hittar du https://lagen.nu/1949:381.
Om mamman till ditt barn inte fullgör vad som åligger henne enligt ett interimistiskt beslut kan du få hjälp genom tingsrätten. Interimistiska beslut kan verkställas på samma sätt som en dom som vunnit laga kraft (FB 6 kap. 20 § tredje stycket).
Möjligheten att verkställa interimistiska beslut hänger samman med att det är angeläget att barnets faktiska förhållanden så snart som möjligt ändras enligt domstolens avgörande.
Du kan ansökan om verkställighet hos tingsrätten i den ort där ditt barn har sin hemvist(FB 21 kap 1§). Tingsrätten kommer endast pröva om det föreligger hinder för överlämnandet och de ska även se till ditt barns bästa och beakta dennes vilja(FB 21 kap 5,6 §).
Rätten kan utse en lämplig person exvis från socialtjänsten som ska verka för att ditt barns mamma frivilligt ska följa det intermistiska beslutet(FB 21 kap 2 §).
De kan också förelägga vite eller besluta att ditt barn får hämtas med hjälp av polisen(FB 21 kap 3 §). Tingsrätten vill sällan besluta om polishämtning då det är att anse som alltför ingripande och kan vara mycket traumatiskt för barnet men i vissa fall är det den enda möjliga vägen för barnet att träffa den andra föräldern.

Jag hoppas detta gav dig svar på din fråga!

Om du vill ha stöd i denna process kan du få hjälp av jurister som är specialiserade inom familjerätt, du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.
Med vänlig hälsning

Cornelia GöranssonRådgivare