Hittelön för upphittad bil

Jag hittade en Porsche Panamera turbo S på våran parkering som visade sig vara stulen från Porsche center, jag meddelade polisen som kom och hämtade den med bärgare, bilen är värd 1,8 milj kronor och jag undrar om jag kan få hittelön från bilfirman eller försäkringsbolag MVH

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder till Lawline med din fråga!

Enligt 3 § hittegodslagen är ägaren skyldig att utge ersättning till upphittaren för skäliga kostnader i anledning av fyndet och skälig hittelön. Som tumregel för hittelönens storlek brukar man räkna med 10 % av hittegodsets marknadsvärde. Det kan dock vara lägre, för exempelvis värdepapper anses en procent vara skälig hittelön.

Enligt 6 § gäller att hittelön ej ska utgå om godset är kvarglömt hos upphittaren. Bestämmelsen tar framförallt sikte på s.k. institutionsgods vilket är gods som ägaren har glömt på en allmän plats såsom på en bank eller i en butik. Då bilen knappast kan sägas vara kvarglömd av ägaren torde inte 6 § vara tillämplig utan skälig hittelön ska enligt min bedömning utgå enligt 3 §.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare