FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott23/10/2022

Hets mot folkgrupp mot pedofiler?

Hej! Omfattas och skyddas pedofiler av lagstiftningen Hets mot folkgrupp? Och är det tillåtet att uttrycka saker som att: Alla pedofiler är mördare? I kontrast till: Alla muslimer är mördare

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar bestämmelser i brottsbalken.

Brottet hets mot folkgrupp regleras i 16 kap. 8 § brottsbalken. Enligt bestämmelsen döms för hets mot folkgrupp, den som i ett uttalande eller i ett annan meddelande som sprids hotar/uttrycker missaktning för en folkgrupp eller en annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationalitet eller etniskt ursprung, trosbekännande, sexuell läggning eller könsöverskridande identitet eller uttryck.

Pedofiler tillhör inte en folkgrupp och kan inte anses omfattas av begreppet ”annan sådan grupp av personer” med anspelning på sexuell läggning. Enligt förarbetena omfattas homo-bi- och heterosexualitet, men inte till exempel transsexualitet. Det omfattar inte heller böjelser, såsom pedofili.

Sammanfattningsvis omfattas och skyddas pedofiler inte av brottet hets mot folkgrupp. Det bör inte anses vara olagligt att generellt uttrycka negativa saker om pedofiler.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Nora ShamuradRådgivare