Hemsfridsbrott - Vad gäller sig om personen blivit inbjudan av en annan?

Min dotter är boende och har sin adress hos mig och jag äger huset själv. Min ex-man som inte är välkommen hit av olika anledningar påstår att vår dotter får bjuda in vem hon vill till sitt boende så länge hon bor på den adressen. Jag vill inte att han beträder min tomt Vad säger lagen om detta har jag rätt att ringa polisen om han skulle komma och påstår att han är inbjuden av min dotter?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilken lag blir aktuell?

Du nämner att du inte vill att din ex-man ska hälsa på dig och din dotter där ni bor. Om han ändå skulle beträda din tomt eller gå in i ert hus skulle han kunna göra sig skyldig till hemfridsbrott. Den exakta ordalydelsen av brottet finns i brottsbalkens (BrB) 4 kap. 6 § där det framgår att ”den som olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad, vare sig det är rum, hus, gård eller fartyg, dömes för hemfridsbrott till böter”. Frågan här blir då om din ex-man är att anse olovligen intränga på er tomt om din dotter bjudit in honom, när du inte vill ha honom där.

Hur ska begreppet olovligen intränger förstås?

Lyckligtvis för din del så räcker det att en av personerna som är boende på adressen begär att en gäst ska lämna och den vägrar för att det ska räknas som att denne olovligen intränger på er bostad (se kommentaren till 4 kap. 6 § BrB). Om din ex-man kommer till er bostad, även om din dotter har bjudit in honom, och vägrar gå när du ber honom gör han sig alltså skyldig till hemfridsbrott. Det kan du i sin tur anmäla honom till polisen för.

Hoppas att svaret var dig behjälpligt!

Vänliga hälsningar,

Selma SkoghällRådgivare