Hemfridsbrott vid delägande av hus

Jag är separerad sen ett tag tillbaka och bor kvar i huset som min tidigare fru fortfarande är delägare i. Jag står för alla kostnader och hon är skriven på en annan adress. Har hon någon rätt att gå in i huset om jag inte är hemma och inte gett tillåtelse till det?

Lawline svarar

Tolkning av fråga och omständighet

Du bor i det huset som du och din fru gemensamt äger. Du betalar i nuläget kostnaderna och hon är skriven på en annan adress. Din fråga är om hon har någon rätt att gå in i huset om du inte är hemma och det skett utan din tillåtelse. Det brottet som kan bli aktuellt är hemfridsbrott vilket jag nedan kommer besvara om din fru har begått.

Kort svar på din fråga

Nej din fru kan inte dömas till hemfridsbrott.

Vad som gäller

Den som olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad oavsett om det är rum, hus, gård eller fartyg, dömes för hemfridsbrott till böter (4:6 BrB). Både du och din fru är gemensamma ägare vilket betyder att ni båda är personer som äger och disponerar över. Därmed är det inte någon annan som har trängt sig in eller olovligen gått in i huset. Hon kan därför inte dömas till hemfridsbrott.

Tips

Har ni genomgått en bodelning? Om inte kan det vara värt att göra för att fördela de egendomarna som ni haft i ert äktenskap.

Sedan så rekommenderar jag annars försöka köpa ut din tidigare fru så att du själv blir ägare till huset. I ett sådant scenario har inte din fru någon rätt att vistas där och då kan hon dömas till hemfridsbrott. Då är det din bostad och ingen annan får utan ditt samtycke befinna sig där.

Slutligen så tycker jag att du borde prata med din tidigare fru om kostnaderna för huset. Det verkar inte rimligt att du ska betala för alla kostnader då även hon är ägare för huset.

Hoppas du har fått svar på din fråga och lycka till!

Carl MalmströmRådgivare