Hemfridsbrott att gå in i en lägenhet med någons nycklar?

Min bror har separerat med sin flickvän. De har bott tillsammans i hans bostadsrätt. Nu har han lämnat och bor tillfälligt på sitt kontor och i lånade lägenheter. Den fd flickvännen bor kvar i lägenheten. Min bror orkar ej träffa sin fd flickvän då han lider av hjärtproblem efter covid. Han har bett mig hämta kläder och sin dator från bostadrätten där fd flickvännen bor kvar. Han har gett mig nycklar. Flickvännen vägrar att släppa in mig och hotar med att ringa polisen. Vad ska jag göra? Har verkligen fd flickvännen rätt att vägra mig tillträde?

Som jag förstår det ger min bror en fullmakt att hämta dator.

Flickvännen vägrar att släppa in mig och ringer polisen säger hon. Gör jag mig skyldig till hemfridsbrott?

Jag gav henne en angiven tid på en halvtimme då jag kunde gå in och hämta sakerna.

Vad är det som gäller här?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du nämnder i din fråga är den viktiga knäckfrågan om du kan göra dig skyldig till hemfridsbrott genom att med din brors nycklar gå in i lägenheten. Jag kommer att redogöra för hur bestämmelsen hemfridsbrott ser ut, och vad jag anser att du och din bror kan göra.

Hemfridsbrott

Hemfridsbrott regleras i 4 kap. 6 § brottsbalk (1962:700). Enligt bestämmelsen gör man sig skyldig till brottet om man antingen olovligen intränger eller olovligen kvarstannar där någon har sin bostad. Vad gäller rekvisitet "bostad" är det en väldigt låg tröskel, och även om inte din brors exflickvän varit delägare i bostadsrätten bör det fortfarande anses som hennes hem. Lagrummet omfattar exempelvis hotellrum och tält om de kan anses utgöra en bostad för personen i fråga.

Vad gäller "olovligen intränger" är det viktigt att särskilja situationen som uppstår om din bror släpper in dig i lägenheten när han är hemma, eller om du på egen hand tar dig in med hans nycklar. Om din bror hade varit i bostaden och släppt in dig bör man inte kunna tala om ett olovligt inträngande. Däremot kan man tala om ett olovligt kvarstannande om det finns två bosatta i lägenheten och den ena parten inte ger sitt samtycke till att man är kvar, se NJA 1944 s. 67.

Att med någon annans nycklar bereda sig tillträde till en bostad, förvisso med samtycke från den ene parten som kan anses vara bosatt där, bör uppfylla rekvisiten för hemfridsbrott eftersom det är ett inträngande i lägenheten som kräver ett samtycke. Kort sagt krävs det samtycke från de som bor där för att kunna ta sig in i en bostad, och en fullmakt från din bror kan inte skapa ett samtycke hos den andra som är bosatt där. Hon kan med andra ord vägra dig tillträde i den här situationen eftersom det är hennes hem.

Att med din brors nycklar gå in i lägenheten, medveten om att det är någon annans hem och om att denne inte samtycker till det, kan alltså innebära att man begår hemfridsbrott.

Handlingsalternativ

Så som jag ser det finns det två alternativ. Det första är att ni får ett samtycke och en utsatt tid där du kan gå in i lägenheten och hämta din brors saker. Detta är nog det som vore enklast. Det andra alternativet är att man riktar en handräckning mot din brors exflickvän för att ut sakerna. Detta sker med hjälp av Kronofogdemyndigheten och med stöd av 3 § lag (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning. En handräckning används när man har ett grundat krav på något annat än pengar, vilket i det här fallet är att hon ska utge egendomen. Dock bör man vara lite försiktigt med eventuell samägd egendom om det är så att det ska ske en bodelning längre fram. Endast sådant som inte kan utgöra samboegendom bör alltså omfattas av handräckningen tills en eventuell bodelning är färdig.

Jag ser att du har bokat telefonuppföljning. Eftersom du har beställt vår tjänst med svar inom 24 timmar utgår jag från att du vill ha en snabb uppföljning. Därför kommer jag att ringa dig onsdagen den 9/3 kl. 18.30. Jag kommer att ringa från dolt nummer. Om du skulle ha några frågor innan dess eller om tiden inte passar får du gärna kontakta mig på: Daniel.Hogman@lawline.se

Hoppas du fick svar på din fråga!

Daniel HögmanRådgivare