Hemfridsbrott

Hej! Finns det anledning att polisanmäla grannen? Där jag bor bryter kontinuerligt obehöriga upp huvudporten för att komma in till en bekant som bor i bostaden. De som bryter sig in är oftast missbrukare av narkotika eller/och alkohol och tidigare känd av polisen. Hyresvärden har kontaktats om detta men gör inget för att säkerställa tryggheten. Kan jag polisanmäla min granne för den uppbrytning som deras bekant gör? Hälsningar en som störs av otryggheten.

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kort svar på frågan

Grannen kan inte bli dömd för hemfridsbrott men möjligtvis medhjälp till hemfridsbrott. Chanserna för det verkar dock väldigt små. Däremot kan de obehöriga dömas för narkotikabrott enligt NSL och hemfridsbrott. Se nedan för förklaring.

Långt svar på din fråga

Kan du anmäla grannen för den uppbrytning som deras bekant gör?

Jag kan först klargöra att brottet som blir aktuellt är hemfridsbrott som regleras i 4:6 BrB. Den som som olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad eller gård dömes för hemfridsbrott. Den är bara den personen som faktiskt genomför överträdelsen. Detta innebär att din granne inte kan bli dömd för hemfridsbrott.

Möjligtvis kan din granne dömas till medhjälp till hemfridsbrott som regleras i 4:6 BrB och 23:4 BrB. Då krävs det att din granne har främjat med råd eller dåd. Om din granne på något vis har hjälpt de obehöriga att komma in kan detta bli aktuellt. Exempelvis genom råd i form av att ge information om huvudporten och hur de ska bryta sig in eller i form av dåd genom att hjälpa dem eller ge dem verktyg eller liknande för att lättare komma in. Andra möjligheter av medhjälp kan även finnas, men det kan jag ej tyda av informationen.

Medhjälp till hemfridsbrott låter utifrån omständigheterna som osannolikt. Det gäller då att grannen verkligen bidrar till det olovliga inträngandet och kvarstannande i form av råd eller dåd.

Så därmed kan din granne inte dömas till hemfridsbrott men möjligtvis medhjälp till hemfridsbrott. Däremot är dessa chanser smala.

Kan du anmäla de obehöriga?

Ja de obehöriga brukar narkotika vilket aktualiserar olika narkotikabrott (se NSL) samt så begår de hemfridsbrott då de olovligen intränger och kvarstannar där annan har sin bostad eller gård (4:6 BrB).

Kommentar och tips

Möjligtvis så kan det finnas underlag för grannen att bli dömd för medhjälp till hemfridsbrott. Däremot med denna informationen kan jag inte bedöma detta, därför rekommenderar jag att göra en anmälan hos polisen eller så skickar du in ännu en fråga där du förklarar grannens agerande i detalj, exempelvis om denne hjälper de obehöriga genom råd eller dåd

Jag skulle anmäla de obehöriga då de begår många brott.

Hoppas detta löser sig och din hyresvärd lyssnar på dig samt att du har fått ett bra svar på din fråga!

Carl MalmströmRådgivare