FrågaKÖPRÄTTKöplagen25/09/2014

Hävning och skadestånd enligt Köplagen

Hade en gammal traktor som vi ville sälja Kom överens med en man som ville köpa Han betalade 5000 kr i handpenning inget avtal skrevs utan vi kom överens om att han skulle hämta varan om ca 1månad Mannen kunde inte komma då men ville fortfarande fullfölja köpet Betalade ytterligare 5000 Resterande 18000 skulle han betala vid leverans Han sköt på datumet hela tiden Efter 4 månader hörde han av sig har nu inte råd utan vill häva köpet och ha tillbaka sina pengar Har han rätt att få tillbaka sina pengar ?? Vi fick nu hitta en ny köpare som betalade 3000 kr mindre än den första

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!

Om jag förstått din fråga rätt så kom du överens med en man om att han skulle köpa en traktor av dig för 28 000 kr. Av denna köpeskilling har totalt 10 000 kr betalats, varav 18 000 kr återstår.

Då både du och köparen verkar ha ingått avtalet om köp av traktorn i egenskap av privatpersoner och en traktor utgör så kallad lös egendom så är Köplagen tillämplig på er överenskommelse, förutsatt att ni inte avtalat om någonting annat, se 1 och 3 §§ Köplagen.

Enligt 51 § Köplagen finns en rad påföljder som en säljare kan göra gällande mot en köpare som inte betalar köpeskillingen i rätt tid eller annars inte medverkar till köpet. Av intresse för dig bör vara påföljderna hävning och skadestånd.

Då din fråga inte innehåller några uppgifter om när resterande köpeskilling enligt er överenskommelse skulle betalas, kan två olika hävningsbestämmelser i Köplagen bli tillämplig.

Om tiden för köparens betalning är inne:

Om tiden för köparens betalning är inne, det vill säga han är i dröjsmål med betalningen, har du enligt 54 § 1 stycket Köplagen rätt att häva köpet på grund av köparens dröjsmål med betalning, om dröjsmålet utgör ett väsentligt avtalsbrott.

I ert fall verkar köparen ha meddelat att han inte längre tänker fullfölja avtalet, det vill säga köparen vägrar att betala resterande delen av köpeskillingen. En sådan uttalad ovilja att betala köpeskillingen, i kombination med att köparen redan är i dröjsmål med att betala de resterande 18 000 kr, utgör i princip alltid ett väsentligt avtalsbrott från köparens sida. Då du ännu inte lämnat över traktorn till köparen bör du således kunna häva avtalet, förutsatt att du hört av dig till köparen och meddelat att du häver, se 59 § 1 stycket Köplagen. Det verkar dock som att du redan hört av dig till köparen om detta.

Om tiden för köparens betalning inte är inne:

Om tiden för köparens betalning enligt er överenskommelse ännu inte är inne, blir dock 62 § Köplagen tillämplig. Enligt denna paragraf får en säljare häva ett köp redan innan köparen varit skyldig att betala enligt avtalet, förutsatt att det står klart för säljaren att köparen kommer att begå ett avtalsbrott som ger säljaren rätt till hävning. Då köparen meddelat dig att han inte kommer att betala resterande delen av köpeskillingen bör det stå klart att köparen kommer att begå ett avtalsbrott som berättigar dig att häva köpet.

Sammanfattning hävningsfrågan:

Oavsett om, enligt er överenskommelse, tiden är inne för köparen att betala resterande köpeskilling eller inte, bör du därför ha rätt att häva köpet.

Skadeståndsfrågan:

Förutom att få till stånd en hävning av avtalet finns även en möjlighet för dig att enligt 57 § 1 stycket Köplagen kräva skadestånd av köparen för den skada du lidit på grund av att köparen inte står fast vid köpet. Den typ av skada som du verkar ha lidit är att du fått sälja traktorn till en annan köpare för 3 000 kr mindre, det vill säga du gick miste om en vinst på 3 000 kr. Enligt 57 § 1 stycket och 67 § 1 stycket Köplagen är det möjligt för en säljare att kräva skadestånd för en sådan typ av skada.

Förutsatt att du vidtagit skäliga åtgärder för att minska din skada, exempelvis att du letat efter en annan köpare, se 70 § 1 stycket Köplagen, så bör det vara möjligt för dig att kräva 3 000 kr i skadestånd av den avtalsbrytande köparen.

Mot denna bakgrund bör du därför kunna behålla 3 000 kr av de 10 000 kr som du fått av den avtalsbrytande köparen. De resterande 7 000 kr måste du dock betala tillbaka.

Hoppas detta ger någon klarhet!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare