FrågaKÖPRÄTTKöplagen12/10/2014

Hävning av köp på Blocket

Säljare vill häva köp av båt

Anger namn för att det skall vara lättare att hålla reda på inblandade.

Ringde på en båt på blocket annonserad av Patrik för 6000kr eller bud. Bjöd 7000kr men Patrik hade kommit överens med Jens som var snabbare på annonsen och bjudit 6000kr. Patrik ringer Jens för att säga att han fått bud på 7000kr och att han hellre vill sälja till mig som bjudit mer, men Jens trycker stenhårt på att de har en överrenskommelse och att Patrik måste sälja båten till Jens för 6000 kr vilket så sker.

Två dagar senare ser jag samma båt på blocket annonserad av Jens för 9000kr. Denna gång är jag snabb och ger anbud 6000kr vilket Jens ej godtar. Ger då anbud 7000kr vilket Jens accepterar och vi kommer överens om att båt skulle hämtas hos Jens tre dagar efter. Dagen efter ringer Jens mig och hävdar att hans fru inte vill sälja båten, jag förklarar att vi har en överenskommelse som ej kan hävas. Jens lovar att övertala fru och att det inte är några problem. Dagen efter det ringer Jens igen och säger att han fru ej samtycker och att köpet skall hävas. Jag säger att jag ej accepterar.

Har Jens rätt att häva på grund av att han ångrat sig efter att han gjort upp affär med mig?

Har ej betalat båten än. Jens nekar nu per sms till att vi någonsin haft avtal, att han accepterat bud, eller ens kommit överrens om något. Båten är borttagen från blocket men finns i historik på mitt blocketkonto och jag har sparat annonsbilder. Båten borde vara värd betydligt mer än de 7000kr vi gjort upp om, snarare 25000kr. Det är omoraliskt och ohederligt att att Jens i första affären trycker på att överenskommelse gäller, men nu i andra affären gäller det ej.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att ni båda är privatpersoner vilket medför att Köplagen (KöpL) blir tillämplig.

Huvudregeln är att avtal ska hållas men KöpL föreskriver rätt för säljaren att häva köpet i vissa fall. Enligt KöpL 51 § har säljaren rätt att häva köpet om köparen inte betalar eller på annat sätt inte medverkar till köpet. Denna bestämmelse är alltså inte tillämplig i ditt fall vilket innebär att säljaren saknar juridisk rätt att häva köpet. Det innebär däremot inte att ni två inte kan enas om att han häver köpet.

Muntliga avtal är bindande mellan parterna, det framgår av Avtalslagen 1 kap 1 § https://lagen.nu/1915:218. Ett problem i ditt fall är att du saknar bevis på att avtalet har ingåtts. Detta medför naturligtvis att det kan bli svårt för dig att, om ärendet skulle gå vidare till domstol eller liknande, hävda din rätt. Att du kan visa på att annonsen har legat uppe är tyvärr inget starkt bevis för att avtal har ingåtts.

Eftersom du skriver att båten säljs till ett mycket fördelaktigt pris bör du se upp för att det kan vara fråga om stöldgods. Det går inte att hävda sin rätt till något som är stulet, även om båten är såld i flera led är det den rättmätige ägaren som har rätt till egendomen. Om en sådan ägare skulle stiga fram kan du förvisso kräva ersättning från din säljare men då krävs dels att du får tag i personen och dels att personen kan betala. Detta framgår av godtrosförvärvslagen 2 -3 §§ https://lagen.nu/1986:796#P2S2. När det gäller köp av stöldgods kan man aldrig hävda att man inte var medveten om att det var stöldgods, egendomen kommer ändå att återgå till ägaren. Tidsgränsen på detta är enligt 4 § 10 år och när den rättliga ägaren får reda på omständigheterna har han eller hon sex månader på sig att agera, annars tillfaller äganderätten personen som innehar egendomen.

Hoppas att du har fått svar på din fråga! Om du vill ha hjälp med juridiken kring detta vänligen återkom till mig så återkommer vi med ett prisförslag för vidare arbete eller förmedling av en juristkontakt.

Köplagen hittar du https://lagen.nu/1990:931.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare