Hävda enskild egendom efter dödsfall

Hej!

Min pappa har gått bort och han och hans fru (ej min mamma) har upprättat ett testamente tillsammans. Jag och mina brödrar har beslutat oss för att ta ut vår laglott. Bouppteckning har varit och nu har pappas fru kommit med ett inlägg att hon "glömde" ta upp en enskild egendom, ett arv från hennes föräldrar som hon vill ska avräknas från testamentet. Nu till saken att i testamentet står det inget om detta och då undrar vi om denna nya input ska avräknas? Samt om vi isåfall kan ociltigförklara testamentet och kräva vår arvslott såsom om ett testamente inte finns?

Tack på förhand

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I och med att din pappa har gått bort måste man inledningsvis ta reda på hur mycket hans kvarlåtenskap är. I stort sett är hans kvarlåtenskap det han erhåller vid bodelning med hans fru. Frågan är om hans fru har egendom (arvet) som är enskild egendom och därför inte ska ingå i bodelningen, vilket i så fall kommer leda till att din pappas kvarlåtenskap kommer minska. Har hon fått ett arv från sina föräldrar med föreskrift om att det ska vara hennes enskilda egendom? I så fall ska detta stå i föräldrarnas testamente och det ska följas.

Kolla också om det, i testamentet, finns några eventuella "undantag" från enskild egendom, t.ex. om hennes föräldrar har skrivit att "om hon har varit gift med sin man i 3 år, övergår den enskilda egendomen till att vara giftorättsgods". Om det skulle stå så innebär det att egendomen ska ingå i bodelningen om de varit gifta i 3 år. Vidare kan man även kolla hur långtgående den enskilda egendomen sträcker sig. Står det att all avkastning (t.ex. ränta) och substitut (det som ersätter arvet, t.ex. om man köper en bostad för arvet) också ska utgöra enskild egendom? Eller är det endast den faktiska egendomen man erhåller som är enskild egendom? Detta kan ha avgörande betydelse. Det framgår inte av din fråga vad arvet består i. Rör det sig om pengar kan man fråga sig om man faktiskt kan urskilja arvet (i form av pengar) från annan egendom de har (andra pengar). Har det skett sammanblandning av pengar (arvet och övriga pengar) kan det vara svårt att hävda att någon del utav pengarna är enskild egendom.

Som du märker finns det inget svart-på-vitt-svar på denna fråga, utan det beror på omständigheterna i fallet och vad som går att bevisa. Du har att kolla - och hon har att visa - det jag skrivit ovan. Din pappas kvarlåtenskap kommer vara beroende av vad som framgår av hennes föräldrars testamente och utformandet av den enskilda egendomen. Det är sedan din pappas upprättade testamente som kommer avgöra hur hans kvarlåtenskap ska fördelas.

Hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga. Annars är du välkommen att kontakta mig på ni.dekeiser@lawline.se!

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare