FrågaKÖPRÄTTKöplagen13/10/2017

Häva kameraköp på Blocket

Hej, inköpt en Kamera ifrån en privatperson på blocket. Vi diskuterade pris och vad som skulle ingå vi meddelanden på blocket - innan vi slutförde köpet.

Där sa jag att jag förväntade mig att kameran var i nyskick, att alla tillbehör ingick. Och att jag med det var beredd att betala 3500kr för allt. Säljarens utgångspris vad 4900kr (vilket är högt jämfört andra på blocket).

Efter diskussion kom vi överens om 3700kr. Säljaren säger att kameran är 1år gammal, så det kändes som ett ok pris.

På plats så är det säljarens mor som förmedlar affären, jag kollar av linser, tittar så de grundläggande funktionerna fungerar.

Dagen efter ser jag att lcd skärmen inte fungerar som den ska i ett visst läge. Först trodde jag det var nån inställning, men efter vidare efterforskning visar det sig att sensor som känner av upp och ner är trasig.

I detta skede tittar jag även på kvittot för att se om garantin fortfarande gäller. Då ser jag att kamera även är 2 år gamma och inte 1 år.

Nu undrar jag om jag kan häva köp alternativt kräva prisjustering. Jag testade de grundfunktionerna, även i efterhand när jag upptäckte felet trodde jag det var inställningsfel. Inte lätt att upptäcka. Dock omöjligt att som säljare inte vara medveten om felet när man använt kameran.

Sen även att kameran är äldre än vad säljaren uppgett...

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

När det uppstår oenighet mellan en köpare och en säljare om den köpta produktens egenskaper och eventuell felaktighet ser man i första hand till det avtal som finns mellan er. Eftersom det här gäller ett köp mellan två privatpersoner, vilket sällan innebär att det skrivs ett avtal, hämtas reglerna för vad som gäller vid fel i köplagen.

Om kameran inte fungerar som den ska i ett visst läge så kan du inte använda kameran på det sätt som du har förväntat dig. Att kameran är förhållandevis ny (två år gammal) och köptes för ett ganska högt pris borde det inte ha dragit ner dina förväntningar. Därmed kan kameran anses vara felaktig enligt 17 § köplagen. Det faktum att säljaren kan ha vetat om felet men inte sagt något till dig spelar dock ingen roll för om kameran är felaktig eller inte. Man har som köpare ingen skyldighet att berätta om skavanker hos den produkt som man säljer.

Att säljaren har sagt att den är ett år gammal men det sen visar sig att den är två år gammal innebär också att du kan hävda att kameran är felaktig, se 18 § köplagen. Om säljaren har lämnat felaktiga uppgifter är kameran också felaktig.

Med tanke på att du har undersökt kameran genom något som låter som en hyfsat noggrann undersökning har du också uppfyllt den skyldighet du har som köpare enligt 20 § köplagen.

Jag rekommenderar att du hör av dig till säljaren och meddelar att du har rätt till att få prisavdrag enligt 37 § köplagen. Om säljaren inte vill gå med på detta kan du också häva köpet enligt 39 §. Om säljaren vägrar att gå med på dina krav kan du genomdriva dina krav i domstol. Innan du väljer att ta det så långt behöver du dock överväga om du har tillräckliga bevis för din sak och om det är värt den tid och de kostnader som kan uppstå.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Henrik ÄrnlövRådgivare