Har vi rätt till skadestånd när liften gick sönder och vi skadade oss?

Hejsan Lawline

Min fru har fått en spricka på mitt knä i samband med liftåkning i en skidbacke. Olyckan inträffade i och med att "repet" till släpliften brast i ett brant område och vi båda kastades handlöst bakåt. Jag klarade mig rätt bra förutom ett antal rejäla blåmärken, ljumske och ner till knät på ena benet är ett enda blåmärken men som sagt min fru fick en fraktur på knäet vilket innebär gips/skena i tre månader. Vi anser att liftägaren, i det här fallet kommunen är ansvariga för denna olycka. Vi hade naturligtvis liftkort. Har vi rätt till skadestånd.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline för att få svar på din fråga!

Vad tråkigt att ni varit med om en olycka på skidsemestern, jag hoppas att ni bättrat er och inte får några långvariga skador av det som hänt. Jag ska hjälpa er så gott som möjligt!

Ni har rätt till skadestånd om det inte var en olyckshändelse och om kommunen varit oaktsam

Eftersom att din fråga rör skadestånd kommer jag att använda mig av skadeståndslagen (SkL). Huvudregeln är att om någon är oaktsam och genom detta gör så att någon annan får en skada på kropp eller någon sak, så är den personen skadeståndsskyldig (2 kap. 1 § SkL). Denna regel gäller även på kommunen när de har denna typ av service som du beskriver.

Det råder ju inga tvivel om att ni fått skador på grund av att liften gick sönder, frågan är istället om kommunen som ansvarar för anläggningen varit oaktsamma. Man är nämligen inte ansvarig för rena olyckshändelser.

Det är en svår bedömning att göra, men det som skulle tala för att ni har rätt till skadestånd är om kommunen exempelvis inte skött om liften som de skulle. Har de gjort allt som de bör så har ni tyvärr inte rätt till skadestånd.

Vad kan man kräva för kompensation om man inte har rätt till skadestånd?

Du skulle kunna vända dig till skidanläggningen och höra om de ändå erbjuder någon kompensation, ibland kan det vara så. Annars finns försäkringsbolagen som du kan prata med för att höra om försäkringen träder in.

Jag hoppas att du känner att du fått klarhet i vad som gäller, annars är du välkommen att ställa en till fråga.

Jag önskar er all lycka!
Med mycket varma hälsningar,

Clara WågefjellRådgivare