Har särkullbarn rätt till efterarv om de endast fått laglott, och hur räknas arv ut?

Hej!

Jag har en arvsfråga som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Min mamma gick bort i höstas, och testamenterade bort all egendom med fri förfoganderätt till min pappa, de var sambo och inte gifta. Mamma hade fyra barn, varav två är från ett tidigare förhållande. Mina halvbröder från mammas tidigare förhållande har begärt ut sin laglott, vilket jag har förstått är tillåtet eftersom man inte verkar kunna testamentera bort laglotten. Min fråga är om mina halvbröder har rätt att ärva efter att min pappa gått bort, eftersom de bara fått ut laglotten från min mamma och inte arvslotten? Om de har rätt att ärva, hur räknar man ut hur mycket pengar/hur stor del de har rätt till? Sen undrar jag hur man vet hur stor del jag och min syster sen ska ärva när vår pappa har gått bort, hur räknar man ut det?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att besvara din fråga med reglerna i ärvdabalken (ÄB).

Arvslott och laglott

Det stämmer att din mamma inte kan testamentera bort laglotterna som dina halvbröder har rätt till. För att det ska bli enklare att förstå kommer jag nu förklara begreppen arvslott och laglott.

Arvslotten är den del som en person ärver enligt något som kallas den legala arvsordningen. Eftersom din mamma har fyra barn är det dessa som ärver efter henne, och dessa barn ska få lika stora arvslotter (ÄB 2 kap. 1 §). Skulle din mamma inte ha skrivit ett testamente och haft egendom till ett värde av 100 000 kr skulle alltså barnen få 25 000 kr var.

Laglotten är hälften av arvslotten (ÄB 7 kap. 1 §). Denna del går alltså inte att testamentera bort, men då din mamma testamenterat allt till din pappa så kan dina halvbröder påkalla jämkning av testamentet och få ut sina laglotter direkt (ÄB 7 kap. 3 §). Detta måste göras inom sex månader från det att de blivit delgivna testamentet, annars har deras rätt förlorats (ÄB 7 kap. 3 § tredje stycket). Om vi antar att din mamma haft 100 000 kr skulle alltså dina halvbröder fått ut 12 5000 kr (som är hälften av arvslotten) vardera.

Att påkalla jämkning är även något som du och din syster eventuellt borde ha gjort. Detta eftersom ni inte har något automatiskt efterarvsrätt efter er mamma då hon inte var gift med din pappa. Sambor ärver inte varandra, detta får istället ordnas genom ett testamente. Hade din mamma och pappa varit gifta hade ni haft en rätt till efterarv från er mamma när er pappa avlider (ÄB 3 kap. 3 §).

Har dina halvbröder rätt att ärva efter din pappa gått bort?

Dina halvbröder har redan fått sin del av arvet efter er mamma då de fått ut sin laglott. De har alltså inte rätt till arvslotten.

Hur stor del har du och din syster rätt till?

Som jag nämnt ovan har ni inte rätt till efterarv från er mamma om ni inte påkalla jämkning av testamentet då er mamma och pappa inte varit gifta.

Påkallar ni jämkning så får ni också hälften av arvslotten vardera (alltså laglotten).

Gör ni inte detta (eller om tiden på sex månader redan gått ut) så har ni rätt till hälften av er pappas egendom när han går bort (ÄB 2 kap. 1 §). Har er pappa fler barn så kommer ni dela lika med dessa. Ni kommer alltså ha rätt till er arvslott så länge er pappa inte skrivit ett testamente. Har er pappa skrivit ett testamente som inkräktar på er laglott gäller samma sak som jag skrivit ovan om jämkning av testamente.

Har er pappa inte fler barn och har egendom till ett värde av 100 000 kr när han går bort kommer ni alltså att få 50 000 kr vardera.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar

Henrik ÅkessonRådgivare