Har särkullbarn rätt att ärva den efterlevande maken?

Min döda makes flicka har fått sitt arv laglott 25% , nu undrar jag om jag kan ge bort sommarstugan på 30 kvadrat som är vard ca100000- 15000 och ett stort renoveringsobjekt som gåva till mitt barnbarn, ska flickan ha del av stugan den dagen jag avlider.

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag
Jag tolkar din fråga som att flickan är din döda makes särkullbarn (dvs inte ert gemensamma barn). Jag vet inte om jag förstår det rätt angående arvet som flickan har fått men ska försöka besvara frågan så gott det går. Jag kommer använda mig av ärvdabalken (ÄB) för att besvara din fråga.

Har flickan rätt till ditt arv?
Som särkullbarn har man en omedelbar rätt till sin del av sin avlidna förälders arv, 3 kap. 1 § 2 meningen ÄB. Som utgångspunkt har flickat alltså endast rätt till dennes förälders kvarlåtenskap. Jag förstår inte riktigt ifall flickan fick ut hela sin andel av arvet eller inte. Om din döda make inte har andra barn har flickan rätt till 50 % av kvarlåtenskapen och du som huvudregel 50 % genom bodelningen. Du anger att hon har fått 25 % laglott vilket är lite otydligt. Men generellt kan sägas att om hon har fått ut sin del av arvet från sin döda förälder så har hon inte något ytterligare rätt till det du efterlämnar. Ett särkullbarn har också en möjlighet att avstå arv till förmån för den efterlevande, 3 kap 9 § ÄB. Har detta skett så har flickan rätt till efterarv när du går bort och kan ha rätt till en del av stugan.

Beroende på om hon har en del av arvet kvar att ta ut efter dig (efterarv) eller inte så innehar du egendom med fri förfoganderätt eller full äganderätt. Om du innehar egendomen med fri förfoganderätt, vilket du har ifall flickan avstod en del av sitt arv vid utdelningen så får du göra vad du vill med egendomen, förutom att testamentera bort den. Om flickan inte har rätt till efterarv så innehar du egendomen med full äganderätt. Det innebär att du får förfoga hur du vill över den, även testamentera bort den.

Jag hoppas det var svar på din fråga! Annars är du välkommen att höra av dig igen.

Med vänlig hälsning,

Jennifer AbdulahadRådgivare