Har sambon rätt till lägenheten?

Hej, min bror köpte en bostadsrätt i december 2014 och i februari 2015 flyttade hans flickvän in. Nu ska de separera. Min bror har inget samboavtal och inga barn.

Nu hävdar flickvännen att hon ska ha hälften av bostadsrättens värde vid försäljning. Stämmer det eller är det överskottet efter omkostnader och avdraget som han betalade vid köpet? Eller har hon inte rätt till något vilket vi tror? Han betalade genom lån och kontantinsats. Påverkar det i så fall?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sambors gemensamma bostad blir samboegendom som ska delas när samboförhållandet upphör om någon av parterna begär det (8 § sambolagen). För att bostaden ska bli samboegendom krävs dock att bostaden införskaffades för deras gemensamma bruk (3 § sambolagen).

Att din bror köpte lägenheten innan de blir sambor tyder på att den inte införskaffats för deras gemensamma bruk och hon har då inte rätt till lägenheten. Om förvärvet sker tätt in på att personerna blir sambos kan i vissa fall innebära att egendomen anses införskaffad för deras gemensamma bruk, men normalt sett är det främst egendom införskaffad under tiden som de varit sambor som räknas som samboegendom.

Med vänliga hälsningar

Clara DanelidRådgivare