Har sambon rätt till bostaden vid bodelning?

Hej, jag och min man har nyligen köpt en lägenhet till vår son. Han har fått 10% av lägenheten som en gåva. Vi har skrivit ett gåvobrev där det också står att gåvan är enskild egendom. Min son kommer att flytta in i lägenheten tillsammans med sin flickvän då båda kommer att plugga på samma ort. Om de skulle separera kan flickvännen få lägenheten som del i en bodelningen? Spelar det någon roll att vi äger 90% av lägenheten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ett samboförhållande upphör ska en bodelning ske om någon av parterna begär det (8 § sambolagen). Vid en bodelning ingår bostad och bohag som samborna förvärvat för sitt gemensamma bruk, vilket utgör samboegendom (3 § sambolagen). Om lägenheten har förvärvats för att samborna ska bo där tillsammans utgör den därför samboegendom.

Det är endast andelen av lägenheten som er son äger som kan bli föremål för bodelning, eftersom bodelning sker mellan samborna och inte tredje man. De 90% av lägenheten som ni äger ingår därför inte i bodelningen.

Om en av samborna fått egendom i gåva med villkor att det ska vara enskild egendom ingår den inte i samboegendomen (4 § sambolagen). De 10% av lägenheten som er son fått i gåva utgör därför inte samboegendom och ingår inte heller i en eventuell bodelning.

För att försäkra sig om att egendom inte ingår i en bodelning går det även att upprätta ett samboavtal (9 § sambolagen).

Det finns en möjlighet för sambon att överta den gemensamma bostaden även om den inte utgör samboegendom men det krävs då att denne anses bäst behöva bostaden samt att det är skäligt med hänsyn till omständigheterna i övrigt (22 § sambolagen).

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Clara DanelidRådgivare