Har sambon rätt till bostaden jag köpt?

Hej Lawline, jag ensam köpte en brf för 10 år sedan. Där har jag bott sen dess. För 6 år sedan flyttade min sambo till mig. Jag har hela tiden betalat hyror o lån från min bank. Nu har dessvärre min älskade sambo förvandlats till ett monster och gör allt för att förstöra för mig. Han säger sig ha rätt till halva mitt hus, att han har kollat upp det. Det kan väl aldrig stämma? Tilläggas kan att han aldrig varit skriven hos mig.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller egendomsförhållanden mellan sambor är sambolagen tillämplig. När ett samboförhållande upphör ska en bodelning av samboegendomen ske om någon av parterna begär det (8 § sambolagen). Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, men endast om den har förvärvats för sambornas gemensamma bruk (3 § sambolagen).

Bostaden som du har köpt flera år innan ni blev sambor räknas inte som samboegendom och din sambo har inte rätt till hälften av bostaden.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Clara DanelidRådgivare