Har sambo rätt till hälften av fastighet som den andra sambon själv betalat för?

Hej,

Min dotter äger en fastighet sedan juli 2019. Denna folkbokförde hon sig på 25 juli 2019. Den 3 december 2019 folkbokförde sig hennes sambo på fastigheten.

Fastigheten ägs av min dotter och hon har tillika lån på denna själv. Nu skall de gå isär och han hävdar att han har rätt till halva fastigheten.

Frågan är om detta egentligen är rätt. Han folkbokförde sig ju där först 18 veckor efter dottern. Jag läste någonstans om att om fastigheten införskaffats för att de skall bo där gemensamt så är det "bådas", men då skall väl även någon kunna styrka detta eftersom han ändå inte flyttade in på pappret förrän 18 veckor senare. Kan det ha någon betydelse?

Jag läste också ett exempel: "Om man som par köper en lägenhet, oavsett vem som betalar hur mycket, har båda rätt till lägenheten om samboskapet upphör. Det förutsätter dock att samboskapet har pågått under en längre tid."

Vad menas med en längre tid? I detta fallet har det ju bara gått 2 - 2 1/2 år?

Vi föräldrar anlitade jurist precis när dottern köpte fastigheten just för att kunna skriva ett samboavtal, detta har hon tyvärr lagt i en låda och sedan har det legat där. Nu får hon ju troligtvis stå sitt kast i detta, men vad säger lagen om det jag skrev ovan? Kan han verkligen ha rätt på så kort tid?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Allmänt in samboskap och gemensam bostad

Precis som du tagit reda på så är en bostad som införskaffats för gemensamt bruk samboegendom, oavsett vem som har betalat för bostaden. Och det som är samboegendom ska delas lika på samborna när samboskapet upphör.(3 § sambolagen) För att räknas som sambor ska man bo tillsammans stadigvarande i ett parförhållande. Mer om detta kommer jag klargöra nedan.(1 § sambolagen)

Med den informationen du gett i frågan ska jag nu försöka svara på dina frågor och klargöra så gott jag kan.

Har folkbokföringen någon betydelse?

Folkbokföring brukar ofta vara en av de omständigheter som används för att avgöra om någon är sambor.(s. 44 i förarbetet till sambolagen) Gemensam folkbokföringsadress tyder vanligtvis på att man är sambor. Den omständigheten att han folkbokförde sig 18 veckor senare kan emellertid ha ett bevisvärde för din dotter, om hon skulle argumentera för att bostaden inte införskaffats för gemensamt bruk. För om det kan styrkas att den inte införskaffats för gemensamt bruk så räknas den inte som samboegendom och då har han inte rätt till hälften. Om hennes sambo flyttade in i fastigheten samtidigt som henne (även fast han folkbokförde sig senare) så tyder detta dock starkt på att bostaden införskaffats för gemensamt bruk oavsett vad som står på papper. I hans fall måste han då på något sätt bevisa att han har bott där sedan dag 1 och att din dotter införskaffade fastigheten för gemensamt bruk. Men det finns utöver detta fler omständigheter som tas i beaktande för att avgöra en sådan här fråga, och det kan vara olika från fall till fall. Med den informationen jag har fått av dig kan jag tyvärr inte ge ett mer precist svar.

Vad menas med "längre tid"?

För att ett samboskap ska anses föreligga så krävs det att man bor tillsammans i ett stadigvarande parförhållande. Med stadigvarande avses alltså att man ska ha bott tillsammans under en viss tid. Exakt vad denna tid är anges inte i lagen utan en domstol får lov att ta hänsyn till alla omständigheter i det enskilda fallet. Det står dock i förarbetet till sambolagen till sambolagen att 6 månader är tillräckligt att bo tillsammans för att det ska räknas som stadigvarande. Men det finns även omständigheter som skulle kunna korta ner denna tid. Så 2-2 ½ år är enligt förarbetet tillräckligt länge för att räknas som samboskap.

Kort sammanfattning

Eftersom tiden av samboskapet är tillräckligt långt enligt de riktlinjer som ges i förarbeten så är frågan som avgör om han har rätt till hälften eller inte, om bostaden införskaffats för gemensamt bruk eller inte. Är den införskaffad för gemensamt bruk har han rätt till hälften, om det inte har skrivits ett gällande samboavtal.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du alltid välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Felicia EkRådgivare