Har sambo rätt till hälften av de investerade pengarna i en gemensam bostad? Hur länge får sambo stanna i lägenheten?

Hej,

Jag och min sambo sak separera. Vi köpte en lägenhet ihop och jag använde pengar som jag hade förvärvat innan vi träffades för att betala en stor del av kontantinsatsen.

Men fråga nu är om hon har rätt till hälften av dem pengarna som jag investerade?

Och hur länge får jag stanna i lägenheten nu? Hon vill sälja så fort som möjligt men jag kommer inte ha råd att flytta om hon nu tar halva kontantinsatsen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

När det gäller samboförhållanden är det inte är obligatoriskt att bodelning ska ske. Med bodelning menas att man delar det bohag som ni har, och den bostad som ni har bott i, och som även räknas som samboegendom, lika mellan dig och din sambo efter att samboförhållandet har upphört. För att bodelning ska ske krävs det att antingen du eller din sambo begär att bodelning ska ske. Begäran av bodelning måste ske inom ett år efter att samboförhållandet har upphört (8 § Sambolagen). Samboförhållandet upphör när ni flyttar isär (2 § Sambolagen).

Jag tolkar din fråga som att din sambo är intresserad av att göra en bodelning. I det fallet blir det relevant att undersöka om eran lägenhet är samboegendom eller inte, eftersom det bara är samboegendom som ingår i en bodelning.

Har sambon rätt till halva värdet av lägenheten?
För att en lägenhet ska räknas som samboegendom krävs det att den har förvärvats för gemensam användning. Eftersom det framkommer att ni har köpt lägenheten ihop och att ni har haft ett samboförhållande, anses lägenheten ha förvärvats för gemensam användning. Lägenheten räknas därför som samboegendom (3 § Sambolagen). I det läget spelar det tyvärr inte någon roll att du har betalat mer av kontantinsatsen, utan ni båda har lika stor rätt till lägenheten och dess värde, som ska delas lika mellan er (14 § Sambolagen).

Hur länge får du stanna i lägenheten?
Den som bäst behöver bostaden kommer att få bostaden avräknad från sin del av det ni får ut från bodelningen (alltså avräknad från halva värdet av samboegendomen). Om du får rätt att stanna i lägenheten kommer du i så fall få köpa ut din sambo för att få bo kvar där, eller vice versa (16 § Sambolagen). För att avgöra vem som bäst behöver bostaden tar man bland annat hänsyn till ekonomi, möjligheter att hitta ny bostad, eventuella barn och liknande. Eftersom du inte anger några sådana omständigheter kan jag tyvärr inte göra någon bedömning för ditt fall om vem som kan anses behöva bostaden bäst.

Du kan även ansöka hos domstolen om att få bo kvar i bostaden till dess att bodelning har gjorts för att få stanna i lägenheten under den perioden åtminstone (28 § Sambolagen).

Hoppas att du fick hjälp med din fråga och tack för att du vände dig till Lawline!

Vänliga hälsningar

Josefine BjörlingRådgivare