Har sambo rätt att ta över fastighet vid en framtida separation?

Jag äger själv en egen villa, betalat samtliga räkningar själv sedan jag köpte den.

Vad gäller nu när jag blir sambo, om det blir att vi separerar?

Har sambon rätt till del i fastigheten efter separationen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vi får kika in i Sambolagen (SamboL) efter svar på din fråga eftersom att den är tillämplig på samborelationer.

För att ni ska anses vara sambos så måste ni:

- Bo tillsammans stadigvarande, det får alltså inte handla om att man endast ska bo tillsammans under en kortare period.

- Ha ett parförhållande, syskon kan med andra ord inte vara sambos.

- Ha ett gemensamt hushåll. Det kan innebära att man delar på t.ex. utgifter och sysslor i hemmet (SamboL 1 §)

Endast samboegendom delas vid en bodelning

Ett samboförhållande kan upphöra genom att man t.ex. separerar eller att någon av samborna avlider (SamboL 2 §). En bodelning, där man delar upp sambornas egendom, kan isåfall bli aktuell. För att en bodelning ska genomföras så måste någon av samborna begära det, men det är helt frivilligt (SamboL 8 §). Vi måste i ditt fall först och främst ta reda på om villan är samboegendom, då det endast är den sortens egendom som fördelas vid en bodelning enligt Sambolagen.

Villan är samboegendom om den köptes med avsikten att den skulle användas som sambornas gemensamma hem

För att bostaden ska räknas som samboegendom så måste den ha blivit köpt med avsikten att den skulle användas som sambornas gemensamma bostad (SamboL 3 §). För att villan ska vara samboegendom så krävs det också att villan är avsedd för att vara sambornas gemensamma hem och att den används för just detta (SamboL 5 §). Tidpunkten då du köpte villan är därför väldigt viktig. Villan ska inte ingå i en bodelning om den köptes innan samboförhållandet var påtänkt, eftersom att den då inte är samboegendom. Ett gränsfall vore om ni ännu inte vore sambos när villan köptes, men avsikten var att använda den tillsammans som er gemensamma bostad.

Jag kommer att utreda två scenarios

Jag tolkar din fråga som att ni ännu inte är sambos, eftersom att du beskriver det som att ni nu ska bli det. Jag anser det då vara högst troligt att villan inte är samboegendom, då den inte köptes med avsikten att du och din blivande sambo skulle använda den som ert gemensamma hem. Men eftersom att jag inte vet säkert när villan köptes, så har jag givetvis svårt att ge ett korrekt svar på frågan. Jag kommer därför att utreda både scenariot att villan är samboegendom, liksom att den inte är samboegendom.

Din sambo har rätt till villan om den är samboegendom

Villan ska ingå i bodelningen om den är samboegendom. Detta förutsätter alltså att den köptes med avsikten att den skulle användas som ert gemensamma hem. Detta innebär att villans värde, efter det att man har dragit av eventuella skulder, ska ingå i bodelningen. All samboegendom slås då samman och värdet fördelas sedan lika mellan båda parter (SamboL 13-14 §). Vem villan sedan ska tillfalla beror på. Den sambo som anses ha störst behov av bostaden kan nämligen få ta över den från sambon som egentligen äger den, under förutsättning sambon som tar över bostaden kompenserar den andre sambon för detta. Det krävs dock särskilda skäl för sambon som inte äger bostaden att få ta över den. Exempel på särskilda skäl kan t.ex. vara att det finns barn med i bilden som försvårar en flytt på olika vis (SamboL 16 §).

Genom ett samboavtal kan ni avtala om att villan inte ska ingå i bodelningen

Genom att skriva ett samboavtal kan ni avtala om att Sambolagen inte ska gälla vid en bodelning. Man kan genom ett samboavtal också avtala om viss egendom inte ska ingå i bodelningen. Ni kan med andra ord avtala om att villan ska stå utanför en eventuell bodelning om detta skulle bli aktuellt. Detta ska isåfall ske skriftligt, samt med både din och din sambos underskrift (SamboL 9 §)

Din sambo har inte rätt till villan om den inte anses vara samboegendom

Köptes villan utan avsikten att den skulle användas som ert gemensamma hem, så är den inte samboegendom. Är villan inte samboegendom så ska den inte ingå i en bodelning. Den andre sambon har då generellt sett inte någon rätt till villan. Det finns dock ett undantag som gäller hyresrätter och bostadsrätter, men då det i ditt fall varken handlar om en hyres- eller bostadsrätt så är den regeln inte aktuell (SamboL 22 §). Därav har din sambo inte någon rätt till fastigheten.

Sammanfattning

Svaret berodde på om villan klassas som samboegendom eller ej:

1. Din sambo kan ha rätt till fastigheten, under förutsättning att den räknas som samboegendom. Din sambo kan då också, om särskilda skäl finns, få ta över villan mot att du får kompensation. Skulle du inte vilja att villan ska ingå i en bodelning, kan ett samboavtal skrivas.

2. Din sambo har inte rätt till villan om den köptes innan samboförhållandet var påtänkt, då den i det fallet inte räknas som samboegendom.

Lawline kan hjälpa dig med att skriva ett samboavtal

Om du skulle vilja ha hjälp med att formulera ett samboavtal, så har vi på Lawline en fantastisk tjänst där du kan upprätta ett samboavtal online. Är inte det aktuellt, så är du fortfarande varmt välkommen att vända dig tillbaka till oss och ställa fler frågor.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Mikaela Berglind MäkinenRådgivare