FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll13/02/2022

Har mina förändrar en underhållsskyldighet gentemot mig om jag är 19 år och går på gymnasiet?

Hej! Jag är 19 år och går på gymnasiet, jag bor hos min kille och hans pappa eftersom att min pappa har sagt upp kontakten med mig och min mamma har dålig inkomst.

Men problemet är att jag inte har så bra inkomst, jag får bara pengar från csn, har inte föräldrarna skyldighet att försörja mig tills jag är 21 när jag går i skolan? Ingen av dem vill försörja mig.

Min kille kan heller inte göra det eftersom han inte har skyldighet till det och kan inte heller göra det just nu eftersom han satsar allt på sitt företag.

Lawline svarar

Hej!

Tack att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår att du är 19 år gammal och att varken din mamma eller pappa försörjer dina behov. Istället är CSN din enda inkomstkälla och du bor hos din kille och hans pappa. Nu undrar du om inte dina föräldrar är skyldiga att försörja dig fram tills att du är 21 år gammal och går i skolan. Din fråga är familjerättslig och regleras i 7 kap. Föräldrabalken (FB). För att svara på frågan går jag först igenom vad som gäller i fråga om föräldrars underhållsskyldighet, och gör sedan en bedömning av din situation.

Föräldrar har en underhållsskyldighet fram tills 21 års ålder om barnet fortfarande pluggar då

Föräldrarna till ett barn har enligt 7 kap. 1 § 1 st. FB en allmän underhållsskyldighet som innebär att föräldrarna ska svara för barnets underhåll efter vad som är skäligt med hänsyn till barnet behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. Vid bedömningen av vad skäligt underhåll är, ska även barnets egna inkomster och tillgångar samt barnets sociala förmåner beaktas. I första hand gäller underhållsskyldigheten endast barnets grundläggande behov såsom kläder, mat, hälsa, skolgång etc., men även etc. finansiering för bl.a. fritidsaktiviteter och annat sådant kan omfattas av underhållsskyldigheten.

Underhållsskyldigheten upphör i enlighet med 7 1 § 2 st. FB när barnet har 18 arton år, men fortsätter längst till att barnet fyller 21 år under förutsättningen att barnet samtidigt går i skolan. Den skolgången som bestämmelsen avser är studier i grundskola, gymnasium eller annan jämförlig grundutbildning. Detta innebär att studier på eftergymnasial nivå, t.ex. högskolestudier, inte omfattas av bestämmelsen. Föräldrar, vars barn t.ex. är 20 år gammalt och går på högskola, har således inte längre någon underhållsskyldighet.

Dina föräldrar är underhållsskyldiga gentemot dig tills att du tar studenten

Du beskriver att du är 19 år gammal, att du inte har kontakt med din pappa och att din mamma har låg inkomst. Vidare berättar du att har CSN som enda inkomst och att du bor hemma hos din kille och hans pappa. En annan omständighet du nämner är att din kille inte kan försörja dig då hans pengar går åt annat.

Eftersom du är under 21 år och fortfarande går på gymnasiet, har dina föräldrar en underhållsskyldighet gentemot dig. Som ovan redogjort för, ska underhållet vara skäligt med hänsyn till dina behov och dina föräldrars samlade ekonomiska förmåga samt dina egna inkomster och sociala förmåner.

Angående dina föräldrars samlade ekonomiska förmåga, saknar jag halva bilden då jag bara är bekant med omständigheten att din mamma har en låg inkomst. Eftersom även din pappa är underhållsskyldig, är hans ekonomiska förmåga därför avgörande för hur omfattande underhållet blir i ditt fall. Om din pappa har en bättre ekonomisk ställning än din mamma, är det troligt att du har rätt till ett större underhåll än om din pappa befinner sig i en liknande situation som din mamma. Angående dina inkomster och sociala förmågor, så kan det tillmätas betydelse att du tar emot CSN (som du ju inte måste betala tillbaka) och att du bor hemma hos din pojkvän och hans pappa. Detta påverkar storleken på underhållet eftersom CSN:et räcker till att täcka vissa basala kostnader och du inte har behov att få hyreskostnader täckta.

Sammantaget har du ringa inkomster som du inte kan försörja dig på, vilket innebär att du har ett stort behov av att få ditt underhåll finansierat av dina föräldrar. Om båda dina föräldrar har en svag finansiell ställning, innebär det att underhållet nog bara måste täcka de mest basala behoven såsom mat, kläder, skola, hälsa och vissa andra saker. Vad som i alla fall står klart är att dina föräldrar än har en skyldighet att hjälpa dig att klara dig och att få dina levnadskostnader och andra viktiga kostnader täckta.

Vad kan du göra nu?

Som ett första steg vore det bra om du pratade med dina föräldrar och påpekade att du har rätt till underhåll och att det är dina föräldrar som ska stå för notan. Om detta inte hjälper, kan du hos Försäkringskassan ansöka om underhållsstöd. Eftersom underhållsstödet ska betalas ut till den förälder som barnet bor hos, vore det bra om du ringer till Försäkringskassan och förklarar din situation.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Jacob WestinRådgivare