Har min sambo rätt till min andra lägenhet?

Hej !

Jag köpte en lägenhet och i samma veva mötte jag min kille. Vi bodde i lägenheten i 1.5 år - han var ej skriven där. Sedan flyttade vi och har bott på annan ort i 3 år. Har han rätt till del av min lägenhet nu när vi går isär ?

Jag har hyrt ut den och vi har ej bott där sedan dess.

Vänligen

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag förutsätter att ni har varit sambos och det blir därför relevant att kolla på sambolagen. Eftersom inget samboavtal nämns kommer mitt svar inte ta hänsyn till något sådant, men notera att lagen är dispositiv, det vill säga att man kan avtala om annat än vad sambolagen anger.

När ni går isär kan en bodelning göras om någon av dig eller din före detta sambo begär det. En bodelning innebär att er samboegendom ska fördelas mellan er, varav all annan egendom ska ni behålla för er själva (8 § sambolagen).

För att en bostad ska kunna anses utgöra samboegendom krävs 1. Att bostaden är sambornas gemensamma och 2. Att bostaden har förvärvats för gemensam användning (3 § sambolagen).

För att första kravet ska vara uppfyllt gäller att bostaden är sambornas permanentbostad och normalt anses endast en bostad kunna utgöra en sådan. Det är dock inte omöjligt att flera bostäder anses vara sambornas gemensamma permanentbostad, tillexempelvis om samborna bor i båda bostäderna lika mycket. Sambornas folkbokföring kan utgöra bevis gällande boendet men det är inte avgörande för frågan.

Gällande det andra kravet framgår det inte om du har köpt lägenheten innan eller efter att du och din före detta kille blev sambos. Min tolkning av din text är dock att förvärvet skedde innan något samboskap inleddes. Som utgångspunkt gäller att bostad som har förvärvats innan samboskapet inte ska anses ha förvärvats för gemensam användning, men om köpet av lägenheten skett i nära anslutning till samboskapet kan det anses ha förvärvats gemensamt (se prop. 1986/87:1 s. 257-258).

Sammanfattning

Som sammanfattande svar på din fråga beror det på er boendesituation samt omständigheterna vid köpet av lägenheten. Eftersom din före detta kille inte har bott i lägenheten medan ni har bott på annan ort är det mest troligt att den första lägenheten inte anses utgöra en permanentbostad och därmed inte en samboegendom som killen har rätt till. Om du dessutom köpte lägenheten ett tag innan ni blev sambor talar det ytterligare för att lägenheten inte ska anses ingå i någon eventuell bodelning.

Jag hoppas du fått svar på din fråga! Om du vill ha mer hjälp rekommenderar jag dig att boka tid med en av våra kunniga jurister.

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare