Har min sambo rätt till halva mitt hyreshus?

Hej. om jag har köpt ett hyreshus har min sambo rätt till halva då?

vi har varit sambos i 5 år

Lawline svarar

Hej!

Om två sambor skulle välja att separera finns det en möjlighet att begära bodelning. Till skillnad från ett äktenskap finns det inget krav på att bodela, däremot kan båda begära det om någon av dem skulle önska det. I en bodelning ska samborna dela lika på all samboegendom. Allt som inte utgör samboegendom ska alltså inte ingå i bodelningen utan gå direkt till den som äger egendomen. Det bör även tilläggas att det kan finnas samboavtal som reglerar hur egendomen ska fördelas, bodelningen ska då följa detta avtal istället.

Samboegendom är sambors gemensamma bostad eller bohag som förvärvats för gemensam användning. Det krävs med andra ord dels att det är bostad eller bohag och dels att det förvärvats för gemensam användning.

All egendom som förvärvats innan samboskapet och utan syfte att det skulle användas gemensamt är alltså inte samboegendom. Huruvida hyreshuset räknas med eller inte beror alltså på när du införskaffade bostaden och vad du hade för syfte med köpet. Om du införskaffade den innan samboförhållandet och utan syfte att den skulle användas gemensamt utgör den inte samboegendom och ska inte delas lika mellan er. Om det däremot har införskaffats under samboförhållandet och ni bott i det tillsammans bör den dock anses ha förvärvats för gemensam användning.

Nästa fråga man måste ställa sig är om hyreshuset ens utgör bostad i lagens mening. Allt som inte är bostad (eller bohag) kan inte vara samboegendom. Enligt 5 § Sambolagen kan en bostad vara en fast egendom (det vill säga tomt, hus), bostadsrätt eller hyresrätt. Det krävs dock att denna "bostad" är "avsedd som sambornas gemensamma hem och egendomen innehas huvudsakligen för detta ändamål". Om så inte är fallet är det alltså ingen bostad enligt sambolagen, vilket innebär att den inte heller ska ingå i bodelningen utan gå direkt till den som äger den.

Huruvida din sambo har rätt till hälften av ditt hyreshus beror alltså på omständigheterna i fallet.

Hoppas att du känner att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Hedvig JohanssonRådgivare