Har min sambo rätt till hälften av huset även om jag stått för amorteringen?

Hej!

Min sambo och jag ska skiljas efter nästan 20 år tillsammans, vi har barn, hus, bilar osv. Under vår tid så har jag alltid tjänat mer än henne och har därmed också bekostat i stort sätt allt, som renovering, utbyggnad av hus etc. Hon har stått för maten, jag för precis allt annat - inkl. 100% av huslånen. Nu vill hon flytta, köpa något eget samt ha barnen halvtid,

Jag är införstådd i sambolagen, men kan hon i princip ta ut en mäklare, få en värdering och be mig slanta upp hälften av vad som skiljer vår belåning med vad huset är värt? Kan jag inte påvisa att jag har lagt in löpande ansenligt mycket mer pengar än hon i huset och det borde då kunna räknas av mot det hon ska få av mig för att jag ska kunna äga huset själv?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Din fråga rör bodelning vid samboförhållande och reglerna om detta hittar man i Sambolagen.

För att svara kort på din fråga: Nej.
Ert hus utgör er gemensamma bostad (3 § SamboL) och din sambo har rätt till hälften av det vid en bodelning. Du kan inte göra avdrag för att du exempelvis amorterat mer än henne.

Hoppas detta räckte som svar på din fråga!

Fredrik JonssonRådgivare