Har min före detta sambo rätt att bo kvar i bostaden?

Hej! Min syster äger en lägenhet sedan flera år. Hon har haft ett till å från förhållande under en längre tid men nu har hon bestämt att hon vill göra slut. Det har hon nu gjort å de båda är överens. Men han vill inte flytta ut ifrån hennes lägenhet förens han hittat någon ny plats att bo. Hur länge har han rätt att göra det? Min syster vill verkligen inte att han ska bo kvar. Vad har hon för rättigheter/skyldigheter?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bostaden

Utifrån din fråga framgår det som att din syster innehaft sin bostad innan samboförhållandet inleddes och att bostaden därför inte införskaffats i syfte att användas gemensamt. Detta är av vikt då ifall bostaden hade införskaffats för gemensamt bruk så skulle den utgöra samboegendom och ingå i eventuell bodelning enligt 3 § sambolagen.

Hennes före detta har möjlighet att väcka talan om övertagande av bostad enligt 22 § sambolagen. denna bestämmelse tillämpas restriktivt och endast om synnerliga skäl föreligger, oftast om samborna har gemensamma barn och den som vill överta bostaden ska ha vårdnaden om dessa, exempelvis.

Då bostaden inte utgör samboegendom ska den därför inte ingå i bodelning, utifall att någon av samborna begär detta. Det framgår att de har levt sammanboende i hennes bostad och precis som vilket hyresavtal som helst kan din syster säga upp sin inneboende. En inneboende i en bostadsrättslägenhet har inget besittningsskydd och din systers före detta har alltså ingen rättighet att bo kvar i bostaden mot hennes vilja.

Uppsägning av inneboende

Din systers före detta är för nuvarande inneboende i hennes lägenhet. Det fungerar som vilket hyreskontrakt som helst, en inneboende har dock ingen besittningsrätt till bostaden. Enligt 3 § i lagen om uthyrning av egen bostad så är det en uppsägningstid på tre månader då hyresvärden (din syster) vill avsluta hyresavtalet. Har din systers före detta bott hos henne i mer än tre månader i följd måste uppsägningen vara skriftlig, detta med hänvisning till 12 kap. 8 § jordabalken. Det krävs inget undertecknande av hennes före detta, endast att han delgetts uppsägningen och har förstått dess innebörd.

Ansökan om avhysning

Om han fortfarande inte har flyttat ut inom tre månader efter uppsägning kan hon vända sig till Kronofogdemyndigheten och begära hjälp med avhysning av sin före detta.

Man ansöker om avhysning hos Kronofogden i enlighet med 3 § i lagen om betalningsföreläggande och handräckning. och tillvägagångssättet framgår på Kronofogdemyndighetens hemsida, se här och här.

Sammanfattningsvis framgår det att det är din systers bostad och den ska inte ingå i en eventuell bodelning och hennes före detta har ingen rättighet att bo kvar i lägenheten, såvida inte ett övertagande av bostad enligt 22 § sambolagen blir aktuellt.

Hennes före detta har ingen besittningsrätt till bostaden, han har däremot rätt till en uppsägningstid på tre månader. Om han inte flyttat inom denna tid kan hon vända sig till Kronofogden för en begäran om avhysning.

Vänligen,

Linn NybergRådgivare